Mijn woestijn is het verhaal over het leven van het Somalische fotomodel Waris Dirie, en dan vooral over de tijd dat ze nog in de woestijn leefde. Alhoewel dit boek vooral geschreven is om aandacht te vragen voor de vrouwenbesnijdenis, of beter de genitale verminking van vrouwen, komt dit onderwerp zelf maar kort aan bod. Wel is Waris als klein meisje dolblij als zij eindelijk aan de beurt is, maar ze heeft geen idee wat de Oude Zwerfster, de vrouw die de handeling verricht, gaat doen. Het enige wat ze weet is dat haar oudere zus het heeft gedaan en natuurlijk haar moeder en haar zussen en moeder enz. enz. Ze overleeft het maar net en kan zich niet voorstellen waarom haar moeder hiermee heeft ingestemd. Waarschijnlijk is Waris op het moment van de besnijdenis zo rond de 5 jaar…..

Het leven van Waris heeft zich altijd in de woestijn afgespeeld en ze kent dan ook alleen maar de gewoontes van haar stam, een nomaden stam. Als ze rond haar dertiende wordt uitgehuwelijkt aan een oude man besluit ze dat ze dat niet wil en ze loopt weg van huis maar hoe doe je dat als je nog nooit buiten de woestijn bent geweest? Wonder boven wonder lukt het haar om naar de grote stad te gaan en familie op te zoeken. Haar familie neemt het haar eigenlijk kwalijk dat ze is weggelopen en haar moeder heeft achtergelaten met zoveel kinderen. Zij was de nu de oudste dochter (nadat een oudere zus ook al was weggelopen toen ze werd uitgehuwelijkt) en ze zou haar moeder moeten helpen en ook voor de dieren van het gezin moeten zorgen. Uiteindelijk kan ze bij familie blijven maar ze wordt eigenlijk meer als dienstmeid en kindermeisje beschouwd dan als familie. Wanneer ze met een ver familielid mee kan naar London, waar hij ambassadeur is, hoopt ze op een beter leven maar helaas ook daar is ze de dienstmeid. Toch is dit een goede beslissing geweest want uiteindelijk heeft een fotograaf haar daar ontdekt maar hier is heel wat narigheid en doorzettingsvermogen aan vooraf gegaan. Nu Waris ouder wordt en contact heeft met westerse meisjes beseft ze dat wat haar lichaam is aangedaan niet normaal is, dat ze eigenlijk gewoon verminkt is. Wanneer ze later een bekend model is grijpt ze haar bekendheid aan om meer aandacht voor de vrouwen besnijdenis te vragen.

Een bijzonder verhaal over een klein meisje dat in de woestijn opgroeit temidden van veel broers en zusjes en hun dieren. Ze leven vooral van de kamelenmelk en een enkele keer is er rijst maar soms is er ook niets. Het is lastig voor te stellen dat dat kleine meisje later een beroemd fotomodel is geworden. Dat is natuurlijk ook niet zo maar van de een op andere dag gebeurd en als lezer volg je haar op haar reis naar de top waar er vooral aandacht is voor haar afkomst en moeizame maar dappere weg die ze heeft afgelegd en minder aandacht is voor de glitter en glamour van de modellenwereld. Het dieptepunt is natuurlijk de besnijdenis, een ingreep die grote gevolgen heeft voor de rest van haar leven. Het is voor ons westerse mensen niet te bevatten dat dit gebeurt met toestemming van de moeder nog al liefst! Kleine meisjes die onder erbarmelijke omstandigheden verminkt worden voor het leven en letterlijk gewoon dichtgenaaid worden…. Zoals eerder genoemd komt het onderwerp zelf maar kort aan bod maar je begrijpt wel heel goed de impact er van op het verdere leven van Waris.

Een heel mooi boek over een klein, dwars en eigenwijs meisje uit Somalië dat al heel jong besluit haar leven in eigen hand te nemen zonder ook maar enige kennis van de wereld buiten haar eigen gezin, buiten de woestijn.

Reacties op: Mooi, triest en dapper!

Mijn woestijn - Waris Dirie