Geen thriller, wel fijn geschreven

Sandra 24 november 2019
Tot de dood is het thriller-debuut van Simone Rozeboom en vertelt het verhaal van Emma. Emma woont in New York en lijkt alles prima voor elkaar te hebben totdat haar vriend ineens abrupt de relatie verbreekt. Alhoewel Emma zelf een evenementen bedrijfje heeft in New York besluit ze toch even afstand te nemen van alles en terug naar Nederland te gaan. De avond voor haar vertrek heeft ze, ondanks dat dit niets voor haar is, spannende seks met Rick. Rick is een cliënt voor wie ze op korte termijn een event moest regelen en vanaf het begin was er spanning tussen hen. Voor Emma was dit iets eenmaligs en ondertussen zit ze lekker in Nederland en is ze het avontuurtje al lang vergeten maar Rick denkt daar anders over en voor hem lijkt het geen onoverkomelijk probleem dat er een oceaan tussen hen in zit. De knappe Rick blijkt een duistere kant te hebben…

Het onderwerp, een vrouw die gestalkt wordt door een man die zij afwijst, is een veel voorkomend onderwerp in thrillers en daardoor ook wel een beetje uitgekauwd misschien. Het verhaal is daardoor niet echt spannend maar wel prettig om te lezen. Bijzonder is ook de Hollandse nuchterheid die af en toe tevoorschijn komt: Je wordt als vrouw tegen je zin in ergens vast gehouden, op het moment dat je stalker de ruimte binnen komt zeg je dan: “Wat mankeert jou? Spoor je wel helemaal? Ik ga nu naar huis en jij laat me gaan! Ben je nou helemaal gek geworden!” Dat vind je niet in een buitenlandse thriller!

De fijne schrijfstijl zorgt er voor dat het boek makkelijk leest. Ondanks dat het geheel wat voorspelbaar is, is de opbouw van het verhaal wel goed. Het grootste deel wordt verteld vanuit het standpunt van Emma maar er zijn ook gedeeltes die vanuit het standpunt van Rick worden beschreven. Hierdoor weet je als lezer dus zaken die Emma (nog) niet weet. Het eindigt met een soort van epiloog die naar mijn idee iets te makkelijk is, ik mis wat details hier: hoe, wat, wanneer enzovoort waardoor ik met wat vragen achterblijf. Ook de jeugd en het leven van Rick hadden wat mij betreft is meer uitgediept kunnen worden.
De cover is erg mooi, ik verwacht dat het Emma is maar gek genoeg had ik zelf een ander beeld bij Emma!

Meer recensies van Sandra