Schuldgevoel

Sandra 07 mei 2020
Deze oorlogsroman vertelt het verhaal van Minnie en haar man Douwe en hun gezin. Minnie is van Duitse afkomst en is met de Nederlandse Douwe getrouwd. Haar afkomst maakt het haar niet gemakkelijk in de oorlogstijd, ze durft bijna niets in het openbaar te zeggen omdat nog altijd duidelijk aan haar accent te horen is waar ze vandaan komt. Douwe is een douaneambtenaar die in het verzet terecht is gekomen. Hij neemt zijn verzetstaken uiterst serieus en houdt alles wat hij hoort, ziet en doet geheim voor zijn vrouw. Dit vooral voor haar veiligheid maar Minnie voelt zich naarmate de oorlog vordert vooral buitengesloten en dit zorgt voor een steeds groter wordende afstand tussen Minnie en Douwe. Wanneer ze een kort briefje van een vrouw in zijn zak vindt verdenkt ze hem van een affaire en wordt ze verteerd door jaloezie. Dan wordt Douwe echter opgepakt, hij is verraden….Wie heeft hem verraden?

Langzaam wordt duidelijk voor Minnie welke grote rol Douwe in het verzet heeft gehad en later blijkt dat hij helemaal geen affaire had en wordt Minnie gekweld door schuldgevoelens en spijt. Gevoelens die ze de rest van haar leven met zich zal meedragen.
Een mooie roman over de grootouders van de schrijfster. Om het verhaal vooral vanuit de vrouw van de verzetsman te lezen is zeker een originele insteek en geeft een hele andere kijk op sommige dingen. Er zijn echter ook gedeeltes waar het verhaal vanuit Douwe gedaan wordt en dat is interessant omdat het goed weer geeft hoe beide hun situatie anders beleven. Het verhaal begint meteen met het oppakken van Douwe en gaat dan terug naar wat er daarvoor allemaal is gebeurd. Vooral in het begin had ik wat moeite om in het verhaal te komen en in het laatste gedeelte waar vooral verteld wordt hoe Minnie haar leven verder heeft ingevuld, had ik weer moeite om in het verhaal te blijven. Dit heeft tot een lagere waardering geleid, als het hele verhaal zo pakkend was geweest als het middenstuk had die zeker hoger geweest want het is zeer zeker een heel mooi verhaal wat de moeite van het lezen waard is.

Meer recensies van Sandra