Origineel, geloofwaardig en spannend plot

Silvia van Elzelingen 18 september 2022
Tamara Onos (1972) is arbeidshygiënist en hoger veiligheidskundige. Zij adviseert en schrijft over veilig en gezond werken. Haar liefde voor de pracht en problemen van haar werk deelt ze met Renske Nijland, de hoofdrolspeler uit deze serie. ‘Isolatie’ is het tweede deel uit de Renske Nijland-thrillerreeks. Het eerste deel, ‘Onder invloed’, is uitgeroepen tot De Beste Nederlandse Vrouwenthriller van 2019. Het boek ontving gemiddeld vier sterren op verschillende sites waaronder VrouwenThrillers.

Arboprofessional Renske Nijland is getuige van een ernstig bedrijfsongeval in een piepschuimfabriek. Het slachtoffer is een man van Poolse afkomst. Voordat hij wordt afgevoerd fluistert hij een woord in haar oor. Wanneer Renske een onderzoek start naar het ongeval is de man plotseling verdwenen van de aardbodem. De directeur vertelt haar met een schouderophalen dat je nooit zeker bent van de Polen, dat ze van het een op het andere moment hun ontslag indienen. De onverwachte terugkeer van haar moeder en de vondst van een lijk in Ellecom werpen een andere kijk op het ongeval. Zal Renske op tijd zijn voordat er nog meer doden vallen?

‘Isolatie’ is het tweede deel uit de Renske Nijland-thrillerreeks, en weer heeft Tamara Onos het voor elkaar gekregen om de lezer te boeien van het begin tot het eind. Hoofdpersoon Renske is een sterke vrouw die weet wat ze wil. Als ze zich in iets vastbijt laat ze zomaar niet los. Onos hanteert wederom een fijne schrijfstijl dat zich uit in het gebruik van korte hoofdstukken en gemakkelijk leesbare zinnen. De omgeving wordt filmisch beschreven. Voor wie niet bekend is met de omgeving heeft ze een kaartje gemaakt voorin haar boek. De personen uit haar boek beschrijft ze op zo’n manier dat ze echt tot leven komen. De plot is spannend, goed uitgewerkt, geloofwaardig en origineel, de verhaallijnen vloeien moeiteloos in elkaar over. Aan de uitgebreide beschrijvingen valt af te leiden dat Onos zelf uit het vak komt. Met ‘Onder invloed’ heeft de auteur voor zichzelf de lat hoog gelegd, maar ook deze keer heeft ze weer bewezen dat ze het schrijven in haar vingers heeft. In het nawoord beschrijft ze dat alle voorvallen rondom de arbeidsmigranten zijn gebaseerd op nieuwsberichten en verslagen van de Nederlandse Arbeidsinspectie, maar omwille van de leesbaarheid milder zijn gemaakt. De werkelijkheid is vele malen erger. Als toegift staat achter in dit boek een extra kortverhaal, ‘Het Joodse Bruidje’. Dit verhaal schreef ze als studie voor ‘Isolatie’. ‘Het Joodse bruidje’ werd eerder gepubliceerd in ‘Blind Vertrouwen’, een bundel met 30 spannende verhalen, uitgegeven door LetterRijn.

‘Isolatie’ bevat een schrijnend onderwerp over intimidatie en uitbuiting van Poolse migranten. Zeker een aanrader. Ik waardeer deze thriller dan ook met 4,5*

Mijn dank gaat uit naar Theo van Rijn van LetterRijn voor het verstrekken van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Silvia van Elzelingen