Verontrusting en geruststelling over epidemieën

smets 18 maart 2020
Roel Coutinho schreef een leerzaam handig boekje in de reeks Elementaire Deeltjes over epidemieën en pandemieën. Al op de eerste bladzijde blijken er enorm veel plagen te zijn. Hij heeft het over 1500 epidemieën in 170 landen in zeven jaar. Het aantal plagen neemt alleen maar toe, omdat de mensen steeds meer met elkaar verbonden zijn en dicht op dieren zitten, waardoor virussen en bacteriën makkelijk overspringen tussen mensen en vooral tussen mens en dier. Hierdoor ontstaan compleet nieuwe ziekten onder mensen en dieren. Het opsporen van de infectiebron, ontrafelen van de virussen en ontwikkelen van remedies is ingewikkeld en spannend speurwerk. Zolang er geen vaccinatie of geneesmiddel is, werkt alleen volstrekte openheid over de besmettingen, isolatie, verpleging en samenwerking. Hij laat dat zien aan de hand van enkele grote epidemieën, de Spaanse en Mexicaanse (of varkens)griep, aids, de pest, ebola en cholera.
Ik ben een volstrekte leek in de microbiologie, waardoor een deel van de tekst langs me heen gaat. Toch geeft de schrijver aan leken veel inzicht in de werking van infectieziekten, de enorme reikwijdte en de manier waarop de mensheid ermee omgaat. Het is aan de ene kant is dat verontrustend en aan de andere kant geruststellend. Epidemieën kent de mensheid al vele honderden jaren. Er is veel kennis is over de bestrijding van infectieziekten opgebouwd en de mensheid werkt steeds beter samen in de bestrijding , omdat het onderling internationaal vertrouwen is gegroeid. De ondermijning van het vertrouwen stoort Coutinho het meest, zoals blijkt uit zijn kritiek op anti-vaccinatie beweging.

Meer recensies van smets