Begraafplaatsen Wereldoorlog I

Staf Schoeters, geboren in Merksem in 1949, studeerde geschiedenis en psychologische wetenschappen aan de unief van Gent. In 1980 debuteerde hij met een verhalenbundel “notities bij het onvermogen” waarbij deze een spanningsgehalte hadden die neigde richting het thrillergenre. Hiermee ging hij dan verder op in de jaren ’80 a ’90 een tiental misdaadromans op papier te plaatsen.

Naast misdaad schrijft hij ook historische verhalen zoals “De schaduw van de adelaar” wat het eerste deel is van een trilogie over Antwerpen onder het bewind van Napoleon.

Schoeters heeft een passie voor de eerste Wereldoorlog. Een passie die zich al uitte in het verhaal “Belegerd verleden” over de eerste veldslag tussen de Duitsers en Britten in Bergen tot het zeppelinbombardement op Antwerpen.

Met het boek De grote oorlog, Toen en nu keert hij terug naar het België tijdens Wereldoorlog I.

Mijn gedacht

In zeer veel gemeentes zijn er op het lokale kerkhof wel militaire graven of herdenkingsmonumenten te vinden. De grote oorlog, Toen en nu verteld ons een deel van het verhaal over de eerste Wereldoorlog aan de hand van begraafplaatsen of monumenten. Bij deze plaatsen schetst hij het verhaal of gebeuren van hen die herdacht worden of er begraven liggen.

Wat voor de geïnteresseerde als meevaller kan genoteerd worden is dat altijd wel vermeld staat waar men de geportretteerde begraafplaatsen of gedenkstenen kan terug vinden. Ideaal om ze in real-live te gaan bekijken.

Het boek zelf werd onderverdeeld in zes delen en een epiloog. Die onderverdeling maakt het zeer overzichtelijk qua besproken onderwerpen.

De gebruikte foto’s zijn zeer overzichtelijk en dragen bij aan de tekst of landkaart waar ze bijstaan.

Een zeer interessant boek over de eerste Wereldoorlog in België. Een aanrader voor de liefhebber.

Conclusie

Een boek dat met vele foto’s de herdenkingsplekken van de eerste Wereldoorlog in beeld en tekst brengt. Tekst die interessante verhalen brengt over België tijdens deze oorlogsperiode. Een aanrader om te lezen en bekijken.

Meer recensies van sven (JustBooks)