Obsessie of vriendschap

sven (JustBooks) 05 januari 2024
Christine Mangan studeerde de Engelse taal aan de universiteit van Dublin. Ze focuste zich tijdens haar opleiding richting de achttiende -eeuwse gotische literatuur.
Fata Morgana is haar debuutboek. Een verhaal waarvan de filmrechten al verkocht zijn en Scarlett Johansson de hoofdrol in de film zal spelen.
Fata Morgana verteld het verhaal van Alice en Lucy. Alles speelt zich af in het Tanger van 1956. Alice voelt zich niet op haar gemak in Marokko en sluit zich meestal af in hun appartement. Wanneer haar oude schoolvriendin Lucy onverwachts op de drempel staat veranderd alles. Lucy is dominant en bemoeiziek en wanneer Alice haar man John verdwijnt, begint ze te twijfelen aan haar relatie met Lucy en haar besluit om naar Tanger te verhuizen.
Mijn gedacht
Een debuut dat redelijk vlot leest en waarin bijna elke zin meewerkt aan het verhaal, maar ook aan de karaktervorming van de personages.
Wat aan de mindere kant is in dit boek is de opbouw van de omgeving. Er worden wel bepaalde omgevingen of zaken beschreven maar nooit echt in detail. Je kan je als lezer wel een beeld vormen maar mankeert info om dit beeld volledig te maken.
Het verhaal is in de Ik-vorm geschreven maar switcht wel elke keer tussen Lucy en Alice. Deze verandering van personages zorgt ervoor dat we het verhaal krijgen vanuit het oogpunt van beide hoofdpersonages. Als lezer krijg je op deze manier al de nodige info om dit verhaal te volgen.
Naarmate het verhaal vordert krijgt het een meer en meer beladen sfeer. Die sfeer komt er door het thema obsessie dat doorheen het verhaal verweven zit.
Het slot
Het einde van het verhaal kun je met de info uit het verhaal al redelijk vroeg vaststellen. Het stoort niet maar lokt meer de reactie van de lezer uit van “Ik wist het”.
Conclusie
Een debuut dat er wel mag zijn maar dat wat hapert aan de beeldvorming van de omgeving. Ik voelde het Tanger van 1956 niet echt aan. Ik kon er geen volledig beeld van vormen. Mangan schreef een verhaal over vriendschap en obsessie.

Meer recensies van sven (JustBooks)