Waar zal technologie ons nog allemaal naartoe brengen.

sven (JustBooks) 20 november 2020
Conquistador werd geschreven door Johan Klein Haneveld. Hij schreef al meerdere Sf- verhalen en is eindredacteur voor een tijdschrift over diergeneeskunde. Ik vermoed dat hij soms inspiratie vind voor zijn verhalen in zijn aquariums die hij met grote zorg onderhoud.
Conquistador is een bundeling van twaalf kortverhalen. Het zijn uiteenlopende verhalen waar als terugkerend element de koppeling mens-machine present staat.
Het verhaal De Klim viel er voor mij van tussen omdat ik daar die connectie miste.
Johan zijn schrijfstijl is zeer vlot en aangenaam om te lezen. Door met woorden te spelen trekt hij u mee in het verhaal. Het zijn korte maar krachtige verhalen.
De personages laten de grens tussen het lichamelijke en het machinale zo goed als verdwijnen maar behouden toch hun menselijke trekjes en manieren van denken. De menselijke zwakheden komen ondanks de aanpassingen aan het lichaam toch nog bovendrijven.
Het is misschien wat ver gezocht om te zeggen dat deze verhalen onze toekomst voorspellen , maar wie zal het zeggen waar onze technologie toe zal leiden.
Conclusie
Kortverhalen die mogelijks onze toekomst voorspellen of toch grote ideeën bevatten hoe het zou kunnen zijn. Een schrijfstijl die je meesleurt tussen de sterren , asteroïden en zwarte gaten. Vlot lezende verhalen met een mengeling van machine en mens zonder de menselijkheid zelf te verliezen.

Meer recensies van sven (JustBooks)