Het verhaal van Bilbo.

sven (JustBooks) 12 januari 2020
De hobbit werd geschreven door J.R.R.Tolkien (1892-1973). John Ronald Reuel Tolkien was een Engelse filoloog, dichter, theoloog en hoogleraar in de Engelse taal- en letterkunde. Hij is vooral gekend door de trilogie In de ban van de ring en de Silmarillion. Hij was en is dan ook een grote naam onder de fantasy auteurs.

In de hobbit verlaat Bilbo zijn comfortabele leventje om op een queeste te vertrekken met dertien dwergen en de grote tovenaar Gandalf. Samen willen ze een schat veroveren op de draak Smaug. Bilbo moet vele toeren uithalen zodat alles in goede banen loopt en zijn naam van de inbreker waard te mogen zijn. Maar zal hij wel krijgen wat hem belooft is?

De schrijfstijl van dit boek is van de vertellende soort. Op sommige momenten word letterlijk het woord gericht naar de lezer om hem te wijzen op iets belangrijks of om extra info te geven. Dit kan soms irritant overkomen. Niet iedereen zal deze schrijfwijze positief onthalen.
De omgeving waarin alles gebeurt word mooi beschreven en zijn bewoners zijn erg afwisselend en kleurrijk beschreven.

De personages zijn zeer mooi omschreven en hun karakters zijn nauwkeurig uitgewerkt. Vooral Bilbo ontwikkelt naar het einde van het boek naar een persoon waarvan hij zelf het bestaan niet wist. Per gebeurtenis in het boek groeit hij qua persoonlijkheid. Hoewel het ook wel duidelijk word dat hij tijdens de queeste grote honger geleden heeft. Vanaf nu weten we zeker dat een hobbit een grote eter is.

Het einde van het boek sluit de avonturen van Bilbo en Smaug af maar er zijn nog genoeg elementen over om te gebruiken in een soort van vervolgboek(en). Die er dan ook gekomen zijn in de ban van de ring.

Conclusie is dat dit een spannend boek is maar dat de schrijfstijl soms storend overkomt. Één iets dat we kunnen leren van Bilbo is zijn eerste regel dat we niet mogen afgaan op de eerste indruk.

Meer recensies van sven (JustBooks)