Zeer gedetailleerd.

sven (JustBooks) 11 oktober 2020
Kevin Prenger is hoofdredacteur artikelen bij TracesOfWar.nl ,het grootste Nederlandstalige online naslagwerk over de Tweede Wereldoorlog. Er verschenen ook al verschillende boeken van zijn hand over dit thema. Kolberg is daar het meest recente van.

Een boek met een nagenoeg onbekend onderwerp voor de meeste liefhebbers van oorlogsromans.

Ik zou het boek durven verdelen in stukken.

We starten met de historische opkomst van Kolberg. Kevin schenkt ons een zeer gedetailleerde weergave hoe Kolberg van klein dorp opklom tot kuurbadplaats. Alles wordt zeer mooi beschreven, zodat het me niet moeilijk viel om me mentaal een beeld te vormen van de stad.

Het tweede deel verschaft ons een beeld over het maken van de film Kolberg. Vooral de bedoeling voor het maken van deze propagandafilm komt zeer goed in beeld. De film wordt tot in het kleinste detail besproken.

Een derde deel omvat de periode in de Tweede Wereldoorlog waar Kolberg toch echt betrokken raakt: hoe de bevolking ermee omgaat,wat doen ze met de joden in de stad, de opvang van vluchtelingen.

Het laatste deel speelt zich af na de oorlog. Daarin krijgen we een goed beeld hoe het de personages uit de film of die al in het boek vermeld werden, is vergaan.

Conclusie
Een zeer gedetailleerd naslagwerk over een stad die ondanks vele belegeringen en overnames, een rol speelde als één van de laatste propaganda van de Tweede Wereldoorlog. Een zeer interessant werk als je graag gedetailleerde geschiedenis wil leren. De lijst met geraadpleegde bronnen lijkt eindeloos. Kevin heeft echt diepgaande onderzoek verricht om dit boek te schrijven. De foto’s die hier en daar op het einde van de hoofdstukken verschijnen, helpen mee aan de beleving van het boek.

Meer recensies van sven (JustBooks)