Het onbesprokene

Dit boek is een aangename combinatie. Enerzijds is het de persoonlijke zoektocht van Jorie Horsthuis naar haar tweelingzusje. Dit zusje is vlak voor of tijdens de geboorte overleden. Dit krijgt Jorie pas op haar zesde van haar ouders te horen. En binnen het open, sociale gezin wordt er over álles gesproken, maar zo goed als nooit over dat zusje. Uiteindelijk merkt zij dat zij daar steeds meer "last" van krijgt en meer wil weten. Meer van haar ouders en meer van alle destijds betrokken partijen. In het boek leef je mee met de verschillende fases waar zij (en haar familie) doorheen gaat. Elke nieuwe stap leidt weer tot vragen over wel of niet doorgaan.
Horsthuis is journaliste en pakt dit onderzoek dan ook heel grondig aan. En daardoor wordt het anderzijds ook een heel informatief boek over doodgeboorte, taboes rondom doodgeboorte en miskramen, hoe de samenleving ermee omgaat, hoe ziekenhuizen en uitvaartcentra er in de loop der jaren mee omgaan, wat het voor ouders en gezinnen en voor de halve tweelingen betekent. Interessant en af en toe ook behoorlijk schokkend.
Meer weten over mijn leeservaring en de boeken waarmee ik dit boek associeer? Kijk dan even op mijn boekenblog: Het onbesprokene.

Meer recensies van Johanna (The Only Mrs Jo)