Een Nederlandse moslimpiraat (in de 17e eeuw)

Een Nederlander als moslimpiraat. Dat klinkt in eerste instantie in mijn oren niet logisch. Maar het wordt in dit boek al gauw duidelijk dat het niet zo zeer heeft te maken met een diepgevoelde geloofsovertuiging, maar meer met het creëren van de juiste omstandigheden om te kunnen overleven, te kunnen werken en geld te kunnen verdienen. Dat geldt voor hem en voor vele tijd- en/of landgenoten van Jan Janszoon uit Haarlem. bekender onder zijn moslim/piratennaam Moerad Reys.

Ik had al eens eerder over deze kleurrijke persoon gelezen, namelijk in De reizen van Ólafur Egilsson (ook uitgegeven bij Uitgeverij de Brouwerij | Brainbooks). Daarin gaat het namelijk om het verhaal van de IJslandse dominee Egilsson die samen met een groot aantal landgenoten, wordt ontvoerd en afgevoerd naar "Barbarije". En ja, bij die aanval op IJsland was Moerad Reys betrokken.

Ik vond het onthutsend en verbijsterend om te lezen hoe goed en strak alles was georganiseerd. Het was een heuse bedrijfstak, een wereldwijd netwerk, een belangrijke schakel in de economie op grote schaal. En dat het dan toevallig om mensenhandel en slavernij ging, maakte destijds niet veel indruk. Er waren duidelijke afspraken over het verdelen van de gekaapte "buit" en ontvoerde personen werden in categorieën naar bruikbaarheid ingedeeld en verhandeld.

Een informatief boek. Een aanrader als je meer over die periode en die praktijken wilt weten.

Een uitgebreide leeservaring is te vinden op mijn lees- & leefblog: Als (17e-eeuwse) moslim kielhalen en enteren.

Meer recensies van Johanna (The Only Mrs Jo)