Afstoten en aantrekken

Een moeizame jeugd, een narcistische vader en een vroeg overleden moeder. Dat zijn op zich allemaal niet bijster originele elementen om in een roman te verwerken. Maar oh wat weet deze schrijfster dit op een voortreffelijke en indringende wijze toch te doen!
In deze roman draait het om Lot die in een aantal sessies bij de nieuwe psycholoog, kortweg de "psych", probeert te leren omgaan met haar angsten en emoties.

Haar ouders zijn gescheiden toen zij vier jaar oud was. Sindsdien woonde zij bij haar moeder, maar door de voortdurende mentale druk van haar vader voelt zij zich gedwongen vanaf haar 12e ervoor te kiezen bij haar vader en zijn vrouw te gaan wonen. Dat valt niet mee en Lot vertrekt ook zo snel als dat mogelijk is.

Vader vindt Lot een ondankbaar kind en dat terwijl hijzelf zo veel voor haar heeft gedaan en voor haar opzij heeft gezet. Hij somt voortdurend (in een steeds langere lijst) op waarin zij als dochter en als mens tekortschiet. In eerste instantie doet hij dat mondeling, maar op een gegeven moment schakelt hij over op het sturen van brieven en e-mails. Het is een voortdurend afstoten en aantrekken.

Het boek is opgebouwd uit korte fragmenten van kaarten/brieven of notities van Lot aan haar moeder, herinneringen uit het verleden en haar sessies bij de psych in het heden. En ondanks de onderwerpen heeft Boermans gezorgd voor een fantastische combinatie van een lach en een traan.

Een uitgebreidere leeservaring is te vinden op mijn eigen boekenblog: x je lievelingsdochter.

Meer recensies van Johanna (The Only Mrs Jo)