Als een vis in het water?

Dit is een bundel van 12 verhalen. Op mijn eigen boekenblog schreef ik een blogpost over deze bundel. Hieronder een citaat uit die blogpost:

"Deze verhalen hebben enerzijds allemaal een andere setting, zowel in omgeving als in tijd als in personages en anderzijds vertonen zij een bepaalde samenhang.
Je voelt die samenhang wel, maar het duurde bij mij wel even voordat ik de overlappingen en thema's kon benoemen. Ineke Riem, van wie ik eerder de poëziebundel Alle zeeën zijn geduldig heb gelezen, heeft een soort filosofische manier van schrijven, maar zonder de stroperigheid die daarmee wel eens gepaard wil gaan. Zij weet binnen enkele zinnen een sfeer op te roepen, stipt ogenschijnlijk luchtigjes bepaalde kwesties aan om vervolgens voordat het te somber of depressief wordt, door te gaan naar een nieuwe scene of andere ontwikkeling. Er zit meer snelheid in de verhalen dan je in eerste instantie in de gaten hebt. Af en toe moet je als het ware echt even op jouw lezersschreden terugkeren en nogmaals lezen wat er nu eigenlijk allemaal beschreven staat.

Door de enorme gedetailleerdheid in beschrijvingen en uitwerkingen heb je bijna niet in de gaten hoeveel diepte de schrijfster weet aan te brengen in de verhalen. Daarvoor is een tweede of een derde keer lezen zeker niet overdreven. In een tijdloos aandoende schrijfstijl neemt Ineke ons mee in de levens van verschillende personen, in verschillende omstandigheden en in verschillende tijden. Uit alle verhalen springen voor mij de eenzaamheid en het gevoel van doelloosheid van de hoofdpersonages in het oog. Tegelijkertijd heeft elk verhaal een element van optimisme en vertrouwen in zich. "

Volledige blogpost lezen? Dat kan via deze link: Niet voor één gat te vangen.

Meer recensies van Johanna (The Only Mrs Jo)