Vlot leesbare thriller maakt geen bijzondere indruk

Ton Jansen 12 augustus 2020
Het is wat met die recent verschenen jeugdthrillers. Ik heb er nu weer een aantal gelezen ( Margje Woodrow) en nu de nieuweling van voormalig politiemedewerkster Eva Burgers. Die van Natasha Tardio , Tbs getiteld, moet ik nog lezen. Kort samengevat hebben de meeste thrillers een interessantere compositie dan inhoud. Het is ideaal zomerleesvoer zonder dat ze een beklijvende indruk achterlaten. Dat geldt ook voor het in uiterst eenvoudige bewoordingen geschreven ‘Afslag Zuid’. Je hoeft hier geen literair snoepje te verwachten. .Rebel (17 jaar), eigenlijk heet ze Louise, heeft totaal geen vertrouwen in de politie nadat haar ouders zes jaar geleden bij een hotelbrand om het leven zijn gekomen. Als vriend Kai betrokken raakt bij een misdadige organisatie , neemt ze het heft zelf in handen en gaat als volleerde detective, in samenwerking met Oliver, de misdaad te lijf waarbij het verleden weer een rol speelt. Zoals eerder gezegd drijven deze verhalen vaak op de compositie. Ze worden zelden in chronologie verteld vanuit een vertelinstantie. Naast het verhaal van Rebel vernemen vanuit de politie zelf de vorderingen van het onderzoek en zijn er’ hersenspinsels’ in schriftvorm (gelinieerd) waarbij het verleden van de hoofdpersoon wordt uitgediept. Carry Slee kreeg altijd veel kritische recensies over haar stilistisch vermogen, maar dat is beslist niet minder dan die van deze auteurs. Soms is het zelfs onnozel als de hoofdpersoon nadat een moord gepleegd is en ze na een futiliteit erachter komt dat het dan wel een gevaarlijke bende moet zijn. Dat is redelijk lachwekkend. Ook komt de dader onverwacht naar voren, dat is min of meer usance bij deze boeken. je weet helaas niet wat er met Lennart gebeurt die toch als verdachte te boek staat. Is het dan een slecht boek? Dat ook weer niet, omdat je toch wilt weten hoe de vork in de steel zit en voor deze boeken is er wel degelijk lezerspubliek. Eva Burgers heeft geen boek geschreven dat boven het gemiddelde van de jeugdthrillers uitsteekt. Breng dit boek wel onder de aandacht van de scholieren, want als er al gelezen wordt stemt mij dat tevreden. Nu hopen dat Tardio een boek geschreven heeft dat de kritische lezer tot grotere tevredenheid stemt.

Meer recensies van Ton Jansen