Fraaie duologie

Ton Jansen 12 juli 2022
Allereerst ben ik blij dat Marloes Morshuis de 'serie' niet onnodig heeft uitgerekt. Het is bij twee delen gebleven en et zoals ik vermeldde bij boek 1 (ruim vier sterren) is de vormgeving geslaagd. Daarnaast - dat is uiteraard veel belangrijker - is het fictieve verhaal uiterst actueel. Er zijn talloze actuele thematieken (overbevolking, migratie, idealisme, polarisatie en andere maatschappelijke onderwerpen) die raakvlakken hebben met onze eigen maatschappij. Kortweg: er moeten minder mensen komen. De Wereldraad heeft daarover vergaderd. Dat moet gebeuren middels een quotum. Daarin wordt bepaald hoeveel inwoners een land mag hebben. De overtolligen komen in krimpkampen, waar het slecht toeven is, ter4echt. Het verhaal wordt door of middels diverse personages verteld.
De broers Axel en Tommy die in zo'n kamp terechtkomen en waar ze Sunny ontmoeten. Dan is er ook nog Yannis van de extremistische groep Angeli Terrae die tot inkeer is gekomen na contact met Axel en Tommy, een inkeer die hem niet in dank is afgenomen in de organisatie.
Uiteraard speelt president Foxen een rol. Hij initieert de actie 'Semper Sol (altijd zon) door de mensen naar Groenland te sturen. Daar is plek genoeg en de president Welting van de Euro Unie.

Er ontspint zich een ingenieus verhaal dat deksels goed in elkaar zit. Ik vind alleen dat sommigen elkaar makkelijk kunnen bereiken, maar een kniesoor die daar over valt.
Het is wel een boek (ruim 400 pagina's) voor de doorlezer, eigenlijk is het niet eens een typisch boek voor jongeren. Ik vermoed dat veel volwassen lezers hier plezier aan beleven.

Vijf sterren in totaliteit voor deze twee boeken, waarbij het raadzaam is beide delen te lezen. Fraaie dystopie, aansprekend verwoord.

Meer recensies van Ton Jansen