Vrouwelijke versie van 1984

VanessaW 29 februari 2024

Ik kreeg dit boek als kerstcadeau. Ik heb speciaal "1984" opnieuw gelezen om het verhaal weer in mijn hoofd te hebben. En daar was ik wel blij om...

"Julia" vertelt het boek "1984" van Orwell maar dan vanuit het perspectief van Julia. Het stopt wel niet waar het originele boek stopt. Het einde vond ik wel zeer goed! Newman doet hard haar best om qua taal en stijl dicht bij het origineel te blijven, en slaagt daar ook wonderwel in.

Maar...er komt een grote maar... Ik miste echt wel de grimmige sfeer, de angst,... die in het verhaal van Winston aanwezig was. Misschien is het inherent aan het verhaal/personage (ik kan niet veel zeggen hierover zonder spoilers), ik weet het niet, maar enkel in deel 2 bekroop me echt een vervelend gevoel. De rest van het boek kabbelde het verhaal verder.

Ik ben blij dat ik het boek gelezen heb, maar mij bijblijven, zoals Orwells klassieker, zal dit boek zeker niet.

Meer recensies van VanessaW