Dit boek zou ook een geweldige film zijn

Ik las eerder al ‘Met onbedachte rade’ van de hand van Marie-José en was daar al erg enthousiast over. Zo enthousiast dat we haar getipt hebben bij de Crime Compagnie en haar huidige boek ‘Geen weg terug’ is ook bij hun uitgegeven. Zo tof en zo verdiend. Ik vond ‘Met onbedachte rade’ al heel goed, maar met dit nieuwe boek weet ze dat te overtreffen. Je merkt dat Marie-José zich echt verdiept heeft in de materie. Vooral hoe iemand met een manie zich gedraagt.

Het verhaal is vanuit verschillende perspectieven geschreven en hierdoor krijg je een goed beeld van de personages. Er zijn eigenlijk twee verhaallijnen. Aan de ene kant de verhaallijn waarin de omgeving van de vermiste twee jarige een rol speelt. En aan de andere kant de verhaallijn van Iris, een jonge vrouw met psychische problemen. Deze verhaallijnen raken elkaar al snel en hierdoor is goed te volgen wat er aan de hand is. Het verhaal is niet nagelbijtend spannend maar het is een echte psychologische mindfuck. Je wordt echt meegenomen in de gedachten en ideeën van de hoofdpersonages. Hierdoor krijg je sympathie voor deze personages, ondanks de dingen die ze gedaan hebben en doen.

Het verhaal houd je tot aan het einde in zijn greep en het einde heeft Marie-José echt perfect afgerond, waardoor je toch weer aan alles gaat twijfelen. Hier houd ik van. Door de psychologische mindfuck blijf je je ook tot het einde afvragen, is de dader wel de werkelijke dader of zijn er eigenlijk meer daders dan slachtoffers.

Dit zou ook een perfect verhaal zijn om te verfilmen. Ik weet zeker dat je van het begin tot het einde aan de film of serie gekluisterd zou zijn.

Dit boek ontvingen wij van Marie-José Verweij. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes