Na een traag begin niet meer weg re leggen

Deze recensie is eerder verschenen op Koukleum.nl.

Ik was erg benieuwd. Ik kan een echte actiethriller op zijn tijd wel waarderen, dus ik was benieuwd of ik op mijn wenken bediend zou worden en of dit weer een echte actiethriller was. Het verhaal komt rustig op gang. Het is opgebouwd uit drie delen en in het eerste deel wordt ruimschoots de tijd genomen om de verschillende personages voor te stellen en de onderlinge band die ze hebben uit de doeken te doen. Hier is ruimschoots de tijd voor genomen en dat is ook wel nodig, zodat je in het verdere verhaal geen vragen meer voor jezelf had, wie wie is. Hierdoor mis je in het eerste deel wel wat echte spanning, maar dat wordt in de twee andere delen ruimschoots goed gemaakt.

Als de personages goed zijn geïntroduceerd en de onderlinge verhoudingen echt goed duidelijk zijn, is het eerste deel ook ver afgelopen. En zijn we aanbelandt bij het tweede deel van het boek. Hier ontstaat de oorlog tussen de twee families en wordt deze ook op een bloederige manier uitgevochten. Dit is op een manier beschreven zoals het volgens mij ook echt gaat in dat soort maffia-groepen. De een wil niet onder doen voor de ander en dus moet daar steeds weer iets bovenop gedaan worden. Totdat ze weer om tafel gaan zitten en proberen tot een werkzame oplossing te komen. Ik kan hier echt van genieten.

Het derde deel van het verhaal is hoofdpersoon Danny vooral bezig om alles zo goed mogelijk te regelen en beraamt hij plannen om uit het conflict te komen. En de personen die nog in leven zijn uit Providence weg te leiden. Maar het is natuurlijk tot deel twee afwachten hoe dit precies verder gaat, want dat het nog niet afgelopen is, merk je aan het open einde.

Je kunt achter in het boek ook vast de eerste hoofdstukken van het tweede deel lezen en ik kan zeggen, dat begint meteen spannend en ik kan dan ook niet wachten op het volgende deel. Die eerste hoofdstukken maken mij erg nieuwsgierig.

Door de filmische en vlotte schrijfstijl had ik onder het lezen regelmatig het gevoel alsof ik het beeld zo voor me zag en ik een eigen film in mijn hoofd af aan het spelen was tijdens het lezen. Dit vind ik zelf altijd erg plezierig. Hierdoor heb je echt het gevoel alsof je zelf erbij bent. Doordat Winslow de personages in het eerste deel zo goed beschreven heeft en je een goed beeld van de verhoudingen hebt, kun je je echt goed in het verhaal inleven.

Als je van een goed in elkaar zittend maffiaverhaal houdt moet je dit eerste deel van de Danny Ryan trilogie echt gaan lezen. Het begin is even doorbijten, want het is echt van belang dat je alle personages goed leert kennen, maar dat eenmaal doorhebbend, kun je het boek echt niet meer aan de kant leggen en heb je het gevoel alsof je zelf in Providence rond dwaalt.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes