Susanne van den Beukel- Hendriks - Verdraaid goed

Amber Drenth 05 april 2024
‘Verdraaid goed’ is het eerste deel in de ‘Verborgen littekens’ trilogie. In dit deel maken we kennis met Crystal. Crystal is een jonge meid en een mega fan van Michael Jackson. Als ze op een dag een beetje op youtube scrolt, komt ze een DJ mix tegen met Michael Jackson en wil ze zelf gaan proberen te draaien. Haar broer Ruben moedigt dit aan en koopt een set voor haar. Als ze bezig is met mixen leeft Crystal helemaal op. Ze is er zo druk mee bezig en ontwikkelt in korte tijd een naam. Als ze in de Booth staat is ze een hele andere Crystal, stoer, zelfverzekerd en geliefd. Zodra ze de Booth weer verlaat komt dat onzeker meisje weer tevoorschijn omdat ze vroeger gepest werd. Vanwege de onzekerheid vindt ze het lastig om contact met anderen te maken. Als ze aangesproken wordt door haar studiegenoot Mandy, weet ze dan ook niet hoe ze zich moet gedragen. Was ze maar zo zelfverzekerd als Mandy. Gaat het Crystal lukken om haar droom te bereiken en vervagen hiermee haar verborgen littekens?

Een verhaal dat over pesten gaat is altijd interessant om te lezen. Zeker omdat ik het zelf ook meegemaakt heb en dus goed kan inleven in het verhaal. Echter vond ik het pesten hier wat op de achtergrond. Het grootste gedeelte gaat namelijk over hoe Crystal bezig is met het DJ gebeuren en heel af en toe blikt ze terug op het pesten. De jongen die haar vroeger pestte, zit toevallig ook op dezelfde opleiding als Crystal. Hier wordt ze echter ‘maar’ 1 a 2x door aangesproken. Wel komt ze later, tijdens een optreden, een andere pester tegen die doet alsof er nooit iets gebeurd is. Crystal staat eindelijk voor haarzelf op. Dit is een mooie persoonlijke groei aan het einde van het verhaal.
Zelf hou ik ervan als een boek mij direct pakt. Helaas was dat hier niet het geval. Dit lag voornamelijk aan de schrijfstijl die uit veel korte zinnen bestaat en wat maakt dat het niet lekker vlot leest. Ook vond ik de schrijfstijl voor een personage van 19+ wat aan de kinderlijke kant. Gelukkig werd dit halverwege wel iets beter en heb ik het vanaf dat moment in een ruk uitgelezen.
Wat ik wel heel leuk vond is dat ik mij goed met vriendin Mandy kon vergelijken. Ik ben er ook zo eentje die overal een lijstje voor maakt (haha). Schema van de week, voor en tegens voor een keuze en welke dingen ik vandaag allemaal wil doen.

Kortom, het verhaal met het DJ gebeuren was leuk om te lezen. Het heeft een interessante verhaallijn, wat beter tot zijn recht had kunnen komen als het iets beter uitgewerkt was. Waaronder dus de vele korte zinnen en de kinderlijke toon.

Meer recensies van Amber Drenth