Meer dan 5 sterren waard !

Persoonlijk vind ik de cover de minst aantrekkelijkste van de tot hier toe drie verschenen delen. Vanwege de titel ligt de nadruk deze keer natuurlijk op vuur. Wederom staat er nu ook een personage op het kaft omringt door vlammen. Rivers (althans naar mijn gevoel toch) immer kordate blik kijkt de lezer doordringend aan.

Nu de zieke Skye zich verwijderd heeft van de groep zijn de anderen vastbesloten om haar te volgen. Het wordt een gevaarlijke tocht richting Noord Brussel, maar ze willen en moeten elkaar steunen indien ze Civitas samen willen bereiken.

‘Bloed gutste uit zijn hals. Hij liet zijn wapen en de zaklamp vallen, greep naar zijn keel, viel op zijn knieën op de grond en duikelde voorover.’

Het derde deel start opnieuw met een samenvatting van de gebeurtenissen uit de vorige twee boeken. Zo kan je rechtstreeks aanhaken met het derde deel. Toch raad ik aan om met ‘Adem – Tsunami’ te starten daar ik van mening ben dat je anders zoveel zou missen. Niet enkel hun gedeelde geschiedenis, maar ook de opbouw van hun relaties, hun binding met jou als lezer.

De rode draad in deze reeks blijft het klimaat of alleszins de gevolgen van het verwaarlozen van het klimaat. Daarnaast merk je vooral in dit derde deel op dat de focus ook ligt op vriendschap, banden die men smeedt om samen verder te gaan ongeacht je een jongen of een meisje bent, moedig bent of iets minder pit in je lijf hebt, … ongeacht jouw afkomst. De jongeren leren niet enkel elkaar beter kennen, maar worden des te meer geconfronteerd met zichzelf. Ze trachten hun gebreken te aanvaarden en kracht te halen uit hun kwaliteiten. Hun band is inniger, ze voelen aan dat ze elkaar aanvullen om SAMEN uiteindelijk in Civitas te geraken. En juist dàt maakt de Adem-serie zo hedendaags en ontroerend mooi ! Dit derde deel geeft me ècht het gevoel dat River, Skye, Jazz en Colin vrienden van me zijn. Ze geven de wereld van vandaag een beetje hoop. Hoop op meer verdraagzaamheid en respect Het benadrukt het belang van SAMENwerken aan een mooie, betere wereld…een utopie misschien, maar toch slaagt de schrijver er in om dit wonderbaarlijk neer te pennen en door te geven aan de jongeren en volwassenen !

‘Net voor Colin in de kooi stapte, zochten zijn ogen die van haar, en toen hun blikken zich in elkaar vasthaakten, fluisterde hij haar iets toe.’

‘Adem – Vuurstorm’ bevat prachtige, diepgaande dialogen en intieme, aandoenlijke momenten waar woorden soms overbodig lijken te zijn. Momenten waar hun eerste seksuele ervaring zegeviert worden eenvoudig en tevens erg teder beschreven. Maar verwacht je niet aan een zeemzoeterige young adult, want dat is het hoegenaamd niet. De Braeckeleer weet hoe hij evenwicht moet houden tussen beelden en woorden, tussen realiteit en een vleug fictie. Naast dynamische dialogen is er in dit derde deel zeer veel ruimte gemaakt voor denderende actiemomenten. De groep komt regelmatig in contact met anderen waardoor de vertrouwenskwestie omtrent buitenstaanders vaak ter sprake komt. Wordt het moeilijk te volgen door al die nieuwe, bijkomende personages ? Nee hoor, want vooraleer je het goed en wel beseft stevenen de jongeren in het volgende hoofdstuk weeral af op nieuwe conflicten of grappige momenten, want inderdaad … het verhaal wordt niet constant overschaduwd door dat deprimerende apocalyptische gevoel. De Braeckeleer schept ook meermaals plaats voor een grapje, Jazz zijn eindeloze positivisme geeft het een aangename, luchtigere toets aan ‘Adem – Vuurstorm’.

Hun gedrevenheid en vastberadenheid zorgen des te meer voor meer energie in het verhaal, hoe verder in de reeks hoe meer je voelt dat ze overtuigd zijn om Civitas te vinden. Hun geloof in elkaar en in de toekomst druppelen stiekem een laagje op De Braeckeleers woorden, het is zó dat je voelt dat de auteur de jongeren voortreffelijk aanvoelt … het is zo dat je als lezer als een blok valt voor deze reeks !

Zowel ‘Tsunami’ als ‘Ijs’ kregen van mij een welverdiende 5 sterren, maar ik moet toegeven dat Vuurstorm me echt wel omver blies. Momenteel is mijn gevoel omtrent het vierde en laatste deel ‘Oase’ zoooooooo dubbel, ik wou dat ik het nu al kon verslinden en tegelijkertijd wens ik dat er geen einde komt aan de Adem-serie.

5***** (ik maak er gewoonweg 5 dubbelsterren van !)

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)