Nieuwe Skandinavische revelatie of flop ?

Ik hoor Skandinavië en mijn voelsprieten schieten de lucht in !

Dus ja, toen ik las dat HarperCollins op zoek was naar reviewers voor ‘De nachtegaal’, geschreven door een onbekende Skandinavische schrijfster, heb ik me direct aangemeld.

Zeker, toen ik las dat het verhaal zich afspeelt in Öland. Een Zweeds eiland dat tevens ook centraal staat in de boeken van één van m’n lievelingsauteurs, nl. Johan Theorin.

Johanna Mo is geen onbekende in de Zweedse boekenwereld, maar in de Lage Landen is ‘De nachtegaal’ het eerste boek van haar dat in het Nederlands vertaald werd.

Er was geen logische verklaring voor het lege bed. Joel had geen groepsopdracht die voorbereid moest worden, geen huiswerk dat hij was vergeten, en alleen dan ging hij naar school voordat de les begon.

Rebecka en haar gezin zijn door de buren uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje. De volgende ochtend smelt het plezier van de voorgaande avond als sneeuw voor de zon wanneer blijkt dat haar 15-jarige zoon Joel niet in z’n bed ligt. Hij blijkt spoorloos te zijn. Diezelfde dag brengt Hanna Duncker, nieuwe rechercheur bij de politie van Kalmar èn vroegere schoolvriendin van Rebecka, de onheilspellende boodschap die geen enkel ouder wil horen : het lichaam van Joel gevonden werd.

Mo is alleszins met de deur in huis gevallen, ze heeft een broeihaard van spanning gecreëerd die me van begin tot einde niet losliet. Wie denkt dat ‘De nachtegaal’ een bloederige thriller is, is er aan voor de moeite. In feite is het een Skandi-whodunnit. Slaapverwekkend, zeg je ? Neen ! In tegendeel zelfs. De sterkte van dit boek zit ‘em o.a. in de plottwists die de schrijfster uit haar mouw schudt. Exact op het juiste moment komt de auteur met iets nieuws op de proppen waardoor je jouw visie over de vermoedelijke dader dient bij te stellen.

Hij vindt het altijd leuk om naar de boten te kijken. Om weg te dromen naar andere plaatsen. Zich in te beelden dat het leven anders kan zijn.

Ook van een saai politieteam is er geen sprake. Hanna is niet de zoveelste alcoholverslaafde inspecteur. Er zijn inderdaad privé-problemen, maar wie heeft er ook in het echte leven niet met problemen te kampen. Naast het moordonderzoek omtrent Joel, is er in de zijlijn dus het verhaal omtrent Hanna Duncker. Haar verleden hangt als een schaduw over haar heen, een aspect waarvan ik hoop dat dat meer aan de oppervlakte zal komen in één van de volgende boeken in de Duncker reeks. De andere teamleden zijn momenteel zeer sec voorgesteld, maar dat stoort niet. Je hebt nu reeds een basisbeeld en dat is ruim voldoende. Wegens de vele namen waar je aan moet wennen, zou er anders iets teveel informatie te verwerken zijn.

De sfeer die heerst op Öland deed me wederom mijmeren. Johanna Mo liet me heimelijk vertoeven op het Zweedse eiland. Een talent dat ik zeker apprecieer van een schrijver, het lijkt me een ware uitdaging om de lezers effectief het gevoel te kunnen geven dat zij zich in de wereld van de personages begeven. Het zijn niet alleen de woorden en emoties die je in je opneemt, maar ook jouw andere zintuigen worden getriggerd. Het voelen van een gure wind, de spanning die een ruimte vult, …

Een ander facet dat me kon bekoren zijn enkele hedendaagse, herkenbare thema’s die Mo een centrale plaats geeft. Zonder al te veel te spoilen is pesten en vreemdgaan bijvoorbeeld één van de onderwerpen.

Het boek is een dikkertje van zo’n 400 bladzijden, maar dat merk je gewoonweg niet omdat het zeer vlot weg leest. Geen opmerkelijke citaten, maar dat is werkelijk geen gemis. De schrijfster heeft er voor gekozen om af en toe terug te keren naar de fatale avond waarin Joel aan het woord is. In de hoofdstukken van het moordonderzoek is af en toe Hanna aan het woord en soms wordt er vanuit Eriks (Hanna’s collega) persoon geschreven. Dat geeft mijns inziens nog meer energie in het verhaal.

Kortom, ‘De nachtegaal’ is een schot in de roos ! Leesvoer voor een thrillerliefhebber die ervan houdt om telkens op het verkeerde been gezet te worden !

Met dank aan HarperCollins voor het recensie-exemplaar.

5*****

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)