Wauw wauw wauw !!!

Begin augustus verscheen er een oproepje op de pagina van Ambo|Anthos. Men zocht vooruitlezers voor ‘De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo’ geschreven door, een voor mij onbekende auteur, Taylor Jenkins Reid. Ik weet niet goed meer waarom, want doorgaans lees ik voornamelijk thrillers, maar op de één of andere manier werd ik zo aangetrokken tot dit boek dat ik me direct inschreef. En ja hoor, ik werd geselecteerd. 7 weken lang ontvingen we een echtgenoot en … ik kan het niet anders formuleren, maar oh my, wat val ik nu in een zwart gat ! Eerlijk, ik ben niet iemand die een boek herlees. Enkel Adrian Mole’s geheime dagboek werd herhaaldelijk verslonden. Maar dit verhaal is zo verslavend, zo indrukwekkend, zo glamoreus en tevens zo teder. Het is veruit één van de beste romans die ik ooit gelezen heb, een verhaal dat aan me zal blijven plakken.

‘Als je weet dat je iemand de waarheid kunt vertellen, dat je niks hoeft achter te houden, dat als je je helemaal blootgeeft, hij of zij zal zeggen :’Bij mij ben je veilig.’ Dát is intimiteit’

De jonge journaliste Monique wil hogerop geraken, maar haar onzekerheid doet haar de das om. Tot ze plots gecontacteerd wordt door de grote filmster Evelyn Hugo. Ze weigerde vroeger om interviews te geven, maar nu wil ze dat enkel en alleen Monique haar levensverhaal in boekvorm wil gieten.
De interactie tussen Monique en de 79-jarige Evelyn is pittig en gevat. Evelyn laat Monique openbloeien, ze geeft de jonge vrouw de kans om op ontdekkingstocht te gaan naar zichzelf. Het aangename aan dit boek is de afwisseling tussen het heden en de duik naar het verleden. Enerzijds Evelyn die gevat uit de hoek komt naar de journaliste toe en anderzijds Evelyn die zonder scrupules vertelt over haar leven. En wat voor een leven ! De actrice heeft heel wat opgegeven om tot de top de kunnen behoren. Van een onbekend Cubaans meisje heeft ze zich ontpopt tot een fenomeen. Er zijn best wat mannen de revue gepasseerd, maar slechts bij één geliefde en één vriend kon ze zichzelf zijn.

‘De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo’ geeft licht op het journalistenwereldje, op de zwaartekracht van fotografen die je constant in het oog houden. Media houdt er nu eenmaal van om hun lezers iets te doen geloven. Je moet ook weten dat men spreekt over de jaren ’54 tot het heden. Zaken die nu min of meer normaal zijn, werden tot een tiental jaar geleden niet geaccepteerd (en nu spijtig genoeg soms nog niet). Het is met poses schrijnend te lezen hoe twee mensen elkaar tot het diepst in hun hart zo graag zien, maar het niet kunnen tonen aan de buitenwereld. Evelyn Hugo wordt beeldig neergezet als een sterke vrouw, iemand die weet hoe ze moet bewegen, die beseft hoe ze het met haar prachtige lijf ver kan brengen. Met de jaren komt ze tevens tot inzicht dat geld niet alles is. Ze heeft zichzelf soms verloochend en daardoor maar enkele jaren kunnen genieten van de zuiverste liefde die er is. Evelyn had een aura op de filmset, maar ook als personage in het boek is ze moeilijk te omzeilen. Ze praat zo gezapig, het is zo boeiend en vlot geschreven alsof de actrice bij jou in de zetel zit en je uren naar haar zit te luisteren.
Ik kan niet anders verkondigen dan dat je dit boek gewoonweg moet lezen ! Laat je niet misleiden door het idee van een tè hoog showgehalte. Dit boek gaat in sé ook niet altijd over de filmwereld, dat diende enkel als basisgegeven, want de auteur heeft zich voor dit verhaal gebaseerd op het leven van Elizabeth Taylor en Ava Gardner. De auteur heeft een herkenbaar thema gebruikt dat nog steeds wereldwijd gevoelig ligt in de huidige maatschappij. De rode draad in dit levensverhaal is zichzelf tegenkomen en vechten voor dè liefde.

Bedankt Ambo|Anthos dat ik samen met enkele anderen dit vooruitleesexemplaar in handen kreeg. Het was werkelijk wekelijks smachten naar meer !

Zeer zeker 5*****

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)