Enorm onder de indruk van dit jeugdboek !

Een tijdje geleden zag ik op de pagina van uitgeverij Willowtreez een oproep passeren waarbij men bloggers en recensenten zocht voor de blogtour omtrent ‘Het zoeken van Vera’. Ik was plotsklaps gecharmeerd door de opvallende cover. Een prachtig rode kaft waarop een hartje met ‘Stijn’ prijkt en vlug-vlug een ballonnetje getekend werd. Verder zie je in de rechterbovenhoek een flard van een geschreven tekstje. Het boek ziet er wat afgeleefd uit en lijkt een hele weg te hebben afgelegd.

En dat heeft dit boek ook gedaan. We hebben allemaal ons verleden, ons rugzakje met leuke en minder leuke levenservaringen. Vera, haar vader Johan en moeder Patricia delen een gemis in hun leven. Een leegte die hen bindt en die hen tegelijkertijd beetje bij beetje uit elkaar dreef.

De 16-jarige Vera is vermist. Een alarmerend briefje brengt Johan naar de Sinaasappel, een oranje caravan waar het gezin vroeger leuke tijden in beleefde. Daar aangekomen vindt hij het dagboek van zijn dochter. Hij hoopt daarin antwoorden te vinden om Vera terug bij zich te krijgen.

‘Vragen over wie de wereld maakte en of er een leven na de dood is doen er niet toe. Wat ertoe doet is dat je leert leven zonder pijn.’

Wat op het eerste zicht lijkt op een zoektocht naar Vera verandert stelselmatig naar een andere tocht. Het wordt een zoeken naar zichzelf, een zoeken naar antwoorden. Met een handvol personages neemt Elshout de lezer op sleeptouw. Hoe verder in het verhaal hoe stiller het rondom je heen wordt, hoe meer de woorden een diepere indruk op je achter laten. ‘Het zoeken van Vera’ is een omhulsel van herkenbare situaties en problemen.

‘Ik snap er geen fuck van! Waarom? Waarom gebeuren de dingen?’

Al zeer snel is duidelijk waarom het gezin uit elkaar gevallen is. Wanneer het leven van de kleine Stijn door een moment van vergetelheid eindigt, breekt men. Ieder verwerkt zijn verdriet op z’n eigen manier. Dagen, weken, maanden gaan voorbij. Het leven is niet meer zoals voorheen, elkeen zoekt opnieuw hun plaatsje in de maatschappij. Maar dit boek bestaat echter uit meerdere lagen en omvat naast dit zware thema verschillende andere onderwerpen. Elshout gaat tevens de uitdaging aan om islam er bij te betrekken. Delicaat … maar hij doet het wel. En hoe ! Verder werd er tevens ruimte gemaakt om scheiding, alcoholisme, intrafamiliaal geweld, religie bespreekbaar te maken. Reïncarnatie of de dood in se dringt op een gegeven moment het verhaal erg sereen binnen. De inbreng van deze levensbeschouwelijke aspecten eisen naar het einde toe hun belang.

De schrijver heeft niet enkel het verhaal boeiend gehouden door de thematiek, maar ook door het creëren van diverse personages die elk van hen op een boeiende manier zich ontwikkelen. Naast de hoofdpersonen Vera en haar vader kent bijvoorbeeld mocro Sofian een geweldig mooie evolutie.

Het boek zal qua taal zeker de jeugd aanspreken, maar is ook erg toegankelijk voor volwassenen. De dialogen zijn vlot en kordaat en geven zo een nog duidelijker beeld over de personages. Onder andere Vera’s tante of vriendin Ishana kan je je tijdens het lezen beeldig voorstellen.

Ondanks het feit dat er tussen vader en dochter een afstand zit (zowel letterlijk als figuurlijk), is er via het dagboek toch een constante interactie tussen beiden waardoor er extra vaart zit in het verhaal.

‘Het zoeken van Vera’ is geen happy lectuur, maar weliswaar een verademing in de young adult-wereld. Het is herkenbaar en rauw en tegelijk zeer ontroerend. Een boek met een mooi uitgewerkte opbouw dat eindigt met een zeer emotioneel en hartverwarmend hoogtepunt.

4.5****1/2

Meer recensies van Ann Janssens (de cover madam)