Een duister gevoel

Anne Oerlemans 15 juni 2020 Hebban Recensent
Merijn de Boer debuteerde met de verhalenbundel Nestvlieders in 2011, zijn eerste roman De nacht verscheen in 2014 en in 2015 werd de auteur uitgeroepen tot een van de grootste literaire talenten van ons taalgebied. In 2016 verscheen zijn tweede roman ’t Jagthuys dat de shortlist van de BNG Literatuurprijs haalde.

’t Jagthuys is het verhaal van Vera, die als ‘zorgverlener’ wordt geïntroduceerd op de achterflap, maar al snel een sekswerker voor mensen met een beperking blijkt te zijn. Op een dag komt ze bij een afgelegen huis waar alleen een moeder en haar zoon wonen. Binnert is nog nooit buiten geweest en heeft slechts een paar mensen gezien in zijn leven. Vera wordt verliefd en blijft maar met één doel rondlopen; Binnert weghalen uit ’t Jagthuys.

Dat een dergelijke operatie alleen maar slecht kan aflopen is de lezer al snel duidelijk, de vraag blijft echter lang; hoe mis kan het eigenlijk gaan? Is Binnert er echt zo slecht aan toe als zijn moeder de buitenwereld wil laten geloven of probeert ze haar zoon, nadat haar echtgenoot weggelopen is, alleen maar zo dichtbij mogelijk te houden om niet alleen achter te blijven in het grote huis? En hoe zit het precies met dat huis? De Boer schrijft beeldend, met veel details maar tegelijk blijven veel zaken onbenoemd, waardoor er steeds een duister gevoel rondom het verhaal blijft hangen zonder dat precies de vinger op die dreiging wordt gelegd.

“Ik stond nog halverwege de trap en keek neer op haar vogelnestje, dat er wat schoner uitzag dan de vorige keer: minder vet en minder stekelig. Voor een vogel was het eigenlijk niet meer geschikt.”

Maar de moeder blijkt niet de enige egoïstische vrouw in dit verhaal, Vera wil Binnert weghalen en hem meenemen naar Amsterdam, wat Binnert daar zelf van vindt lijkt haar niets uit te maken. Een aantal keer duwt de auteur de lezer in de verkeerde richting, bijvoorbeeld wanneer Vera ineens hoort van een moord die gepleegd zou zijn in ’t Jagthuys, er doen de vreemdste verhalen de ronde over het leven van moeder en zoon. Toch is deze roman zeker geen detective of thriller, het is een verhaal over liefde, de vraag wat liefde is en vooral wat liefde doet.

Tegelijk is het een roman over misbruik, niet in seksuele zin, hoewel het in het boek aan seks zeker niet ontbreekt. De Boer heeft een sfeervol verhaal geschreven dat aan de lezer blijft knagen, in elk geval tot het boek uit is. Daarna maakt het verhaal niet voldoende indruk om echt te blijven hangen.

Meer recensies van Anne Oerlemans