Lezersrecensie

Wauw!

Het boek voor jongeren (13+), en natuurlijk ouder! Je wordt als lezer in het verhaal gezogen en meegenomen in de (fantasie?) wereld van Hugo.

"Ik droom, ik droom, ik droom. Ik zeg het wel duizend keer tegen mijzelf, maar het gehuil gaat maar niet weg. Hij is er weer!"

Autumnville is een mysterieus, spannend en fantasierijk verhaal over de 15 jarige Hugo in het stadje Autumnville.

"Op een doodgewone avond in het stadje Autumnville mag Hugo iets ongewoons doen: voor het eerst mag hij in zijn eentje de boekwinkel van zijn vader afsluiten. Zorgvuldig controleert hij of er geen klanten meer in de winkel zijn. Als Hugo daarna buiten staat en de sleutel in het slot steekt, hoort hij een meisje zijn naam roepen. De stem lijkt uit de winkel te komen, maar Hugo weet zeker dat daar niemand is. En er is ook niemand buiten op straat…"

Rick schrijft heel beeldend, alsof ik naar een film zat te kijken. De hoofdstukken zijn kort en er worden geen lange zinnen gebruikt. Rick neemt je mee in een fantasie wereld die zomaar waargebeurd kan zijn. De toevoeging van krantenartikelen maken het heel realistisch.

Bij dit verhaal heeft Rick samen met zijn muzikale vriend, Barry een playlist gemaakt. Hiermee hebben ze Autumnville een muzikale wereld gegeven. De Book soundtrack is mijn favoriet, dat nummer kwam echt binnen en heeft mij geraakt. Hierdoor voelde ik mij nog meer verbonden met Hugo en het verhaal. Mooi wat muziek doet, een verhaal komt nog meer tot leven!

"Hugo! Help me!
Ik deins nog meer naar achteren en staar naar de deur van de winkel. Nee, dat kan niet. Dat bestaat niet! Ik heb alles gecontroleerd, alleen ik en de boeken waren binnen.
Maar die stem...
Die komt vanuit de winkel."

Rick heeft de 15 jarige Hugo perfect omschreven zoals een puber van die leeftijd kan zijn. Dromerig, warrig, haak hierdoor niet af, maar neem Hugo bij de hand en verdwaal in het mysterieuze Autumnville!
Tijdens het lezen had ik steeds het gevoel dat er "iets" was, iets wat ik niet kon plaatsen. Het slot maakt de puzzel af en de voor mij ontbrekende stukjes vallen op zijn plaats. Verder wil ik niets meer verklappen, lees dit boek!

Sophie Pluim heeft de omslag ontworpen. Zo passend bij het verhaal. Mysterieus, spannend, fantasierijk, de cover roept echt vragen op en sprak mij meteen aan!

Meer recensies van De boekenkast van Bianca

Gesponsord