Pluk de dag

Ziek gelukkig
Ruud ten Wolde

"Ruud heeft het allemaal voor elkaar: een gewilde baan bij de televisie, een mooi huis in Amsterdam, een leuke relatie, twee Instagrammable katten en een fijn sociaal leven. O ja, en hij heeft kanker. Voor de derde keer. Ondanks zijn ziekte weet hij toch geluk te vinden in zijn leven. Hoe doet hij dat?"

Ruud begint het boek met de meest heftige periode uit zijn leven: "Dan hebben we dat maar gehad" zo schreef hij zelf. Ondanks het zware onderwerp weet Ruud dit met de nodige humor en een positieve kijk te beschrijven, terwijl er eigenlijk niets te lachen valt.
Van zijn eerste diagnose tot zijn overlijden leeft Ruud tussen hoop en vrees. Tuurlijk zijn er momenten van: "Waarom ik?" maar altijd wist Ruud zijn glimlach weer tevoorschijn te toveren, mede door zijn positieve kijk op het leven.

Het tweede gedeelte begint met een inleiding over geluk. "Geluk is voor mij het eten van een patatje mayo in de zon. Of het lezen van een boek aan het zwembad. Of het drinken van een kopje koffie in de ochtend." Het zijn kleine dingen, maar ze maakten Ruud oprecht gelukkig. Het simpele soort gelukkig, dat is wat hij iedereen gunt. Aan de hand van vijf thema's hoopt Ruud dat je bewust wordt van de dingen die jou echt gelukkig maken, de dingen die je al hebt en de dingen die je misschien anders kunt doen, om op die manier geluk te vinden. Want: Waarderen kun je leren!

Een aangrijpend en ontroerend verhaal, maar met een mooie boodschap. Pluk de dag, lieve mensen!

Meer recensies van De boekenkast van Bianca