Wat een avontuur

Els Lens 30 juni 2020
Dit boek gaat over een jonge vrouw, die besluit om een heel lange voettocht te gaan maken: de Pacific Crest Trail.

De PCT is een langeafstandspad in het westen van Noord-Amerika, dat loopt vanaf de grens met Mexico naar Canada, door woestijnen en over bergketens.
Een onmenselijk zware tocht, ...en die stapt zij in haar eentje. 1700 km kilometer wandelt zij, gedurende drie maanden.
Het is een waargebeurd verhaal, en er is ook een film van gemaakt.
Het boek is, naar mijn gevoel, geweldig goed geschreven. Ik kon het moeilijk weg leggen. Ik heb de hele tocht meegestapt met Cheryl, alle prachtige landschappen gezien, de sfeer gevoeld, … maar dan wel (gelukkig) zonder de vreselijk pijnlijke voeten, de loodzware rugzak en de angst die haar soms overviel.
Cheryl heeft net haar moeder zien sterven aan kanker. Ze heeft van haar jonge leven een zootje gemaakt en de tocht is dan ook een soort van pelgrimstocht, die tot doel heeft alles op een rijtje te zetten.
Het boek is een goede mix van beschrijvingen, flash-backs en mijmeringen.
Onderweg leest Cheryl ook heel wat boeken; klassiekers als 'Terwijl ik al heenging' en 'Lolita'.
De tocht situeerde zich net voor het internettijdperk. Zij stapte met landkaarten en kompas!
Geen gps, geen mobiele telefoon, niets van dat alles.
Je kunt het je nauwelijks nog voorstellen. Een vrouw alleen in toch wel erg desolate streken.
Totaal onverantwoord was het eigenlijk, maar dat maakt het juist zo bijzonder.
Nu ga ik naar de film kijken.

Meer recensies van Els Lens