Moeilijk te verstaan

Elss 13 januari 2021
Het boek geluisterd via Storytel. Josephine Rombouts leest het zelf voor. De geluidskwaliteit en haar stem waren niet optimaal. Het was vaak moeilijk te verstaan.
Dit derde deel beschrijft de reden waarom zij met haar gezin in Schotland is terechtgekomen. Het was een vlucht voor de leerplichtambtenaar. Haar kinderen gedijden niet goed in het Nederlandse onderwijssysteem. Het boek wisselt in tijd. De tijd in Schotland, hun aankomst en hun zoektocht naar een woning en werk en de tijd in Nederland waarin zij zoekende zijn naar scholen, erkenning en alle frustraties. Het is een heel leesbare documentaire geworden waarin je meegenomen wordt in het leven van Josephine en haar gezin. Dit deel is verschenen na de boeken over hun verblijf in Schotland en haar werkzaamheden op het kasteel. Daardoor wist ik al dat het uiteindelijk goed zou komen. Maar wat een weg hebben zij daarvoor moeten afleggen en wat zijn er veel regels, testen en verwachtingen in het Nederlandse onderwijssysteem.

Meer recensies van Elss