Amusant, maar oppervlakkig

Elss 13 januari 2021
Een amusant boek over vier vriendinnen, hun partners en hun kinderen. Dit tweede deel speelt zich af tussen 1949 en 1969. Een roerige tijd. De vriendinnen missen Käthe nog steeds in de periode kort na de oorlog. Zij is afgevoerd naar een concentratiekamp, aangegeven door de man van Hennie. Zou zij het kamp hebben overleefd?
Rudi, de grote liefde van Käthe zit nog in Russische krijgsgevangenschap. Zal hij terugkeren?
Klaus en Alex hebben een relatie, maar deze is geheim want homoseksualiteit is strafbaar.
De televisie doet zijn intree. De moeder van Hennie, Else, geniet hier enorm van. Zij kijkt naar alle grote shows. Verder lijken de historische gebeurtenissen weinig invloed op het leven van de hoofdpersonen te hebben. Er gebeurt nogal wat in die tijd, maar de hoofdpersonen leven rustig hun eigen leven. Bijna onverstoorbaar. Het bouwen van de Berlijnse muur komt langs, maar het lijkt alsof zij dit amper merken. Ruth, de pleegdochter van Rudi en Hennie, krijgt een relatie met Andras die wel activistische activiteiten vertoont, maar wat hij doet wordt niet verteld. We weten alleen dat Rudi het niet vertrouwt.
De Beatles treden op in Hamburg. Klaus en Alex zijn erbij, maar emotie over het optreden is nergens te vinden.
Hennie, Käthe en Theo werken in een geboortekliniek. In 1968 vond er in Duitsland een groot proces plaats tegen de fabrikant van Softenon. Hier lezen we helemaal niets over. Ik was toen een kind, maar ik herinner het met nog.
Kortom, het is een leuk verhaal over de vier vriendinnen, maar het blijft erg aan de oppervlakte.

Meer recensies van Elss