In het reine

ElsDeveuster 28 maart 2020
Reine is een alleenstaande moeder met een zoon van 17 jaar, Noé. Als 23-jarige hoogzwangere, studente spoelt ze aan bij Paul. Paul biedt haar een job aan, net wat ze nodig had. Noé wordt geboren, Paul steunt Reine waar hij kan en samen bouwen ze zijn bedrijf verder uit tot een succesvol consultancy-bedrijf, De Hangar.
De Hangar is gevestigd in Rouen.
Achttien jaar later krijgt Reine een interessante opdracht voor het werk. Ze reist daarvoor regelmatig naar Saint-Malo. Saint-Malo is een havenstad in Frankrijk. Het ligt aan de kust in het noorden van Bretagne.
De ontmoeting die ze in Saint-Malo heeft met Pacôme, één van de zaakvoerders van Des Quatre coins du Monde, verandert alles.
Het geheim dat ze al die jaren met zich meedraagt zal ze moeten prijsgeven.

De auteur laat het verhaal afspelen in bestaande Franse steden. De beschrijvingen van Saint - Malo, met zijn oude stadsmuur, het kasteel aan de toegangspoort, de zee, de kleuren nodigen zo uit om er zelf ooit eens naartoe te gaan. Verder speelt Rouen een belangrijke rol in het verhaal. Maar over deze stad krijgen we niet veel informatie, alleen dat de Seine door de stad stroomt. Rouen is de hoofdstad van Normandië en tevens een havenstad.
Saint-Malo krijgt echt een hoofdrol.

De verwijzingen naar het boek : Ces messieurs de Saint-Malo van Bernard Simiot, zijn een rode draad in het verhaal.
Bernard Simiot schreef vooral historische romans. Dit boek is het eerste van een reeks dat gaat over de familie Carbec ten tijde van Lodewijk de 14e. Mathieu Carbec een kleine handelaar beslist om te investeren in de Oosindische compagnie. Het is het begin van een succesvol commercieel avontuur. Hij wordt er rijk van. Zijn zoon Jean-Marie huwt de dochter van een beruchte kapitein en treedt zo toe tot de aritocratie van Saint-Malo. Een deelname aan de strijd om Rio de Janeiro in 1711 levert hem de titel van Ridder op.
Ik zocht dit op om toch te begrijpen waarom dit boek zowel Pacôme als Noé aanspreekt. Dat het verhaal zich deels in Saint-Malo afspeelt faciliteert de belangrijkheid van die historische roman.

Het boek, In het reine, is een mooie liefdesroman. Iets om op vakantie te lezen en waar men een mooie liefdesfilm van kan maken.
Het verhaal is wat inéén gekunseld met alle bijna voorspelbare gebeurtenissen tot een mooi verhaal.
Een vlot lezend vakantieboek maar geen uitmuntend goed boek daarom 3*

Meer recensies van ElsDeveuster