Kudos (erkenning/waardering)

ElsDeveuster 27 november 2019
Kudos is het laatste deel van de trilogie van Rachel Cusk.
Eerder verschenen Contouren en Transit.

We volgen de schrijfster (Faye) die onderweg is naar een literair event in Europa. We volgen de conversaties die ze heeft met mensen. Zonder zelf iets te moeten zeggen vertellen mensen hun leven aan haar. Faye luistert vooral. Over haarzelf komen we niet zoveel te weten.
We krijgen een kijk op het alledaagse leven want de thema's die naar voren komen uit die ontmoetingen zijn : relaties, relatie ouder-kind, (on)gelijkheid tussen man en vrouw, echtscheiding.
Het boek heeft een andere vorm/stijl dan we gewoon zijn van een roman. De personages laten zichzelf zien door wat ze vertellen. Verder wordt er geen uitleg gegeven. De lezer kan er zelf veel uit veronderstellen. Cusk transformeert op die manier de roman tot iets nieuws, iets eigentijdser.

Ik vond dit geen gemakkelijk boek. Ik vind het ook moeilijk om te quoteren. Het is knap geschreven. Moet je dit boek absoluut lezen ? Dat weet ik niet, dat kan je alleen zelf concluderen door het zelf te lezen. Ik ben in ieder geval blij dat ik het las.

Meer recensies van ElsDeveuster