Rodham

ElsDeveuster 30 augustus 2020
Zeer nieuwsgierig was ik naar wat de auteur ervan gemaakt heeft.
De cover van dit boek was mij wel opgevallen maar ik had niet meteen door wie er op staat. Heb jij haar herkent ? Juist, een jonge Hillary Clinton prijkt op de cover. Rodham blijkt haar meisjesnaam te zijn, een weetje dat ik niet wist.
Geboren in de vroege jaren '70 ben ik oud genoeg om het presidentschap van Clinton bewust te hebben meegemaakt. Ook zijn intussen gekende seksuele escapades.
De auteur liet haar fantasie los op de vraag : "Wat als Hillary gekozen had om Bill te verlaten ?"
Bill en Hillary leren mekaar kennen tijdens hun studententijd. Ze blijken intellectuele zielsverwanten te zijn, het intellect vormt ook de grote aantrekkingskracht tussen hen. Toen al liep Bill vaak zijn pik achterna. Net dat gegeven laat Sittenfeld Hillary besluiten om niet met Bill te trouwen. Hoe het haar verder verging door deze keuze te maken, lees je in dit boek.
Het werd een feministisch boek waar de vrouw toch haar mannetje moet staan om politiek iets te kunnen betekenen. Je leert veel over het Amerikaanse kiessysteem, de rol van de media, campagnevoeren,.... .
Voor mij een amusant tussendoortje in de toch vaak andere soort literatuur die ik gewoonlijk lees.
Ik vond het een uiterst interessant gegeven : "Een wat als - verhaal over een nog levend, publiek, internationaal bekend figuur."

Meer recensies van ElsDeveuster