Een leven vol betekenis

ElsDeveuster 02 februari 2020
Dit vlot lezend boekje vertelt het professionele levensverhaal van Dirk Van Duppen. Van de bron waaruit zijn engagement is ontstaan tot alle verwezenlijkingen.
In de zomer van 2019 kreeg hij het doodsvonnis : pancreaskanker
Zijn eerste kleinkind was toen op komst, dat wilde hij nog zien geboren worden. Dit boekje is zijn nalatenschap voor zijn kleinzoon.
Dirk is huisarts bij Geneeskunde voor het volk. Stond mee aan de wieg van hun ontstaan. Ging een jaar werken in de Palestijnse vluchtelingenkampen in Libanon in de jaren '80.
Hij ging de strijd aan tegen de farmabedrijven en kwam met het kiwimodel zodat er een eerlijkere prijs kwam voor geneesmiddelen. Een strijd die nog niet afgelopen is en nog verder moet gezet worden, denk maar aan wat er met baby Pia gebeurde.
Hij bond de strijd aan tegen het fijn stof in Antwerpen.
In "De super samenwerker"zijn laatste boek legt hij uit hoe wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat de mens van nature solidair en goed is en dus helemaal geen wolf voor zijn medemens zoals we allemaal zijn gaan geloven. Dit is precies wat de Nederlandse historicus Rutger Bregman nu betoogt in zijn nieuwe boek " De meeste mensen deugen".
Het tijdschrift Humo heeft een rubriek "Het lezen zoals het is". Daarin stelt men vragen aan een auteur over de boeken dat hij/zij leest. Eén van de vragen is "Wat is het laatste boek dat u tranen van ontroering heeft bezorgd ? " Wel voor mij is dat dit boekje. De inleiding is enorm pakkend.
Een boekje dat iedereen zou moeten lezen. Alleen al om beter te begrijpen hoe onze beleidsmakers omgaan met geld dat bedoeld is voor gezondheidszorg. Steeds zeggen " Er is geen geld" is niet waar. Het is hoe ze ermee omgaan en hoe ze misbruiken zouden moeten verhinderen.
Wat een mens, wat een engagement, die Dirk Van Duppen. Een mens die echt betekenis heeft kunnen geven aan zijn korte tijd hier op aarde. Een inspiratiebron.

Meer recensies van ElsDeveuster