De helende werking van muziek

Erika 15 januari 2020
Meteen duiken we in het gekonkel en geroddel van dorpsvrouwen op het platteland van Engeland. De hoofdstukken zijn dagboeken en brieven, afwisselend geschreven door een aantal van deze vrouwen en meisjes, en een enkele man. De onderlinge verhoudingen worden soms complex, niet in de laatste plaats door de afwezigheid van de mannen in het dorp.

Haat, nijd en onderlinge afgunst vieren hoogtij. Maar we merken ook hoe de vrouwen zich bijeenscharen en er vriendschappen en vertrouwensbanden ontstaan. We lezen de brieven, maar eventuele antwoorden hierop komen nergens in beeld.

Knap hoe Jennifer Ryan iedere brief- of dagboekschrijfster een geheel eigen stijl geeft die past bij de persoon qua leeftijd en positie. Het zijn vrouwen van alle leeftijden, rijk of minder bedeeld, wrokkig, naïef, extravagant of saai. Ze komen allemaal tot leven. Er ontstaan intriges, de onderlinge verhoudingen worden op de proef gesteld, men heeft geheimen, dit alles met steeds de oorlog als ultieme spelbreker op de achtergrond.

De vrouwen doen alles om de moed erin te houden, ze werken samen, waarbij wantrouwen op de loer ligt, maar ook steunen ze elkaar. De omstandigheden in een oorlogssituatie zijn natuurlijk uitzonderlijk. Vrouwen moeten zaken en initiatieven oppakken die normaal gesproken door de mannen gedaan zouden worden. Maar het dorpsleven voor de achterblijvers gaat gewoon door, daar sta je niet zo vaak bij stil als je boeken over de oorlog leest. Ryan zet dit heel overtuigend en vaak ontroerend neer.

De muziek doet haar werk, is een redding, in feite. Langzaam ontstaat er verbinding tussen de eenzame vrouwen door het zingen. Ze voelen zich er beter door, het werkt therapautisch en helend. Ryan schrijft duidelijk met kennis van zaken over muziek en het zingen in een koor en koormuziek. Ze weet de emotie van muziek prachtig over te brengen.

Het dameskoor van Chilbury is gebaseerd op verhalen uit de oorlog van Ryan’s eigen grootmoeder. We hebben hiermee een geweldig kijkje kunnen nemen in het leven van de achterblijvende vrouwen tijdens de oorolog in een Engels dorp. Het zal in Nederlandse dorpen niet veel anders zijn geweest.

Meer recensies van Erika