Horrorachtig, wel een beetje ongeloofwaardig

Erika 26 mei 2020
Het derde boek van deze schrijver en wederom bewijst hij zich als thrillerschrijver van formaat. Het gegeven is opvallend genoeg: Jules gaat aan de slag als oppasser van een appartement. Ze heeft zich te houden aan bepaalde regels, die op zichzelf al minstens afschrikwekkend genoemd kunnen worden. Geen bezoek, geen contact met andere bewoners, verboden om ook maar een nacht buiten het appartement dor te brengen.
Dat er iets niet klopt, is duidelijk. Jules komt daar ook achter, door schade en schande.

Sager vestigt de aandacht op het harde verschil tussen arm en heel rijk, zoals dat in de VS bestaat. Daarbij gebruikt hij ook actuele maatschappelijke thema’s. Hij voegt er wanhopige mensen en een vleugje horror aan toe. Wat dan ontstaat is een verbijsterend verhaal.

Voordag Jules als oppasser begint, blijken al verschillende oppassers gewoon verdwenen te zijn. Als haar huidige oppassercollega ook spoorloos verdwijnt, gaat Jules op onderzoek. Maar dat leidt ertoe dat ze wenste dat ze nooit een voet in dit appartementsgebouw gezet had.

Riley Sager schrijft spannend. De personages zijn levensecht. Of het thema geloofwaardig is? Daar heb ik nog wel bedenkingen over, maar het is zo goed in een boek gevat dat dit niet storend is.
Hij stuurt aan naar een overweldigende climax, die een mooie, even onverwachte als angstaanjagende twist krijgt. Deze geeft het verhaal zeker wat extra’s. Toch genoot ik er iets minder van dan van de vorige twee boeken, maar dat kan liggen aan de achtergronden van het verhaal, die ik een beetje vergezocht vind. Maar dit is persoonlijk, het doet niets af aan Sagers kwaliteit als schrijver.

Meer recensies van Erika