Indringend, genuanceerd, prachtig geschreven.

Erika 01 januari 2020
We vallen pardoes het verhaal binnen, op het moment dat de gijzeling al bijna afloopt. Gelijk leren we de verschillende aanwezigen kennen, ook de drijfveren van de gijzelnemer krijgen tussendoor en plek. Het is origineel, maar het geeft ook een rare gewaarwording dat het verhaal vervolgens uur voor uur terug in de tijd gaat.

Je leest dus steeds vanaf gebeurtenissen die je nog niet kent, die pas later beschreven zullen gaan worden. Hoewel je het vervolg op de gebeurtenissen in het beschreven uur wèl al eerder gelezen hebt, komt het einde van elk uur toch elke keer aan als een schok. Langzaam vorm je zelf wel een reconstructie van die noodlottig middag, alleen klopt die natuurlijk niet. Picoult zorgt vanzelfsprekend voor verrassingen, daar is ze een meester in.

A spark of light
Een man met een geweer neemt vrouwen en doktoren in een controversiële abortuskliniek in gijzeling. Niemand heeft er zelf voor gekozen om hier aanwezig te zijn. Als de gespannen onderhandelingen voor hun vrijlating voortduren, gaan we uur voor uur terug in de tijd, door de dag heen, om te leren wat de gijzelaars en hun gijzelnemer naar dit moment en deze plaatsheeft gebracht.
Niets is zeker of vanzelfsprekend. Want zaken van leven of dood lijken heel anders wanneer jij of je geliefden in de loop van een geweer kijken…

Picoult is nooit bang voor zwaar maatschappelijke thema’s in haar boeken. Zo speelt nu abortus een grote rol en dan ook nog in de religieuze, zuidelijke staat Mississippi. We zien wanhopige vrouwen, gedreven artsen en de continu aanwezige protestanten buiten de kliniek. Ondanks hun verschillende standpunten en motivaties zijn de slachtoffers binnen in de kliniek van elkaar afhankelijk in deze benarde, gevaarlijke situatie en moeten ze elkaar proberen te vertrouwen.

Picoult zet de dreigende sfeer prachtig neer, ook de verhoudingen tussen de gegijzelden die voorheen vreemden voor elkaar waren beschrijft ze heel genuanceerd. We komen te weten waarom iedereen op deze fatale dag naar de kliniek gekomen is, echter hoe het ze na afloop zal vergaan, wordt aan de verbeelding van de lezers overgelaten.

Terwijl uur na uur, van achter naar voren, wordt afgepeld, blijft alsmaar de spanning hangen over hoe de afloop van dat laatste uur nou zal zijn. Het uur dat als eerste beschreven is en dat eindigde met een enorme cliffhanger. Maar voordat het zover is, heeft Picoult nog wat leuke wendingen voor ons in petto die ik werkelijk niet zag aankomen.

Jodi Picoult heeft zich grondig verdiept in de gang van zaken in abortusklinieken. Ook de titel van het boek wordt duidelijk, al moet je hiervoor wel wat geduld hebben. Petje af voor haar research. Ze heeft hiermee weer een bijzonder indringend, prachtig geschreven boek afgeleverd.

Meer recensies van Erika