Prachtig debuut over verlies, schuldgevoel en eigen angsten overwinnen

Famkeleest 12 juni 2020
In de maand mei las ik ‘Mijn jaar na jou’, het debuut van Nina de Pass. Een verhaal over verlies, schuldgevoel & je eigen angsten overwinnen.

Over het boek:
Op oudjaarsavond vindt er een tragisch ongeluk plaats waarbij de beste vriendin van Cara overlijd. Cara beland in een diep dal en haar moeder besluit haar naar een kostschool te sturen in de Zwitserse alpen in de hoop dat ze daar een nieuwe start kan maken. Cara is onverschillig: Georgina is dood en niks kan dat nog veranderen. Op Cara’s nieuwe school probeert ze haar verleden te verbergen, maar haar nieuwe vrienden breken steentje voor steentje het muurtje af. Kan Cara het leven weer omarmen?

Ik zal eerlijk zijn, het eerste wat mij opviel aan dit boek was de prachtige cover: wat een plaatje! Maar is de inhoud ook net zo prachtig?

Cara is verdronken in haar eigen schuldgevoel, zij is immers degene die het ongeluk heeft overleefd, haar beste vriendin “G” niet. Nina de Pass weet het verdriet en de sombere gevoelens van Cara goed over te brengen. Het boek heeft een langzame start, maar dat past ook prima in het verhaal. Het ongeluk is immers al gebeurd, het verhaal start 9 maanden later en we leren Cara langzaamaan kennen die met haar gevoelens en verdriet moet zien om te gaan. In het verhaal schuilt ook een element van mysterie: want wat is er nou precies op die avond gebeurd? Op welke manier is Cara schuldig aan het dodelijk ongeval? Dat maakt dat je nieuwsgierig genoeg blijft om door te blijven lezen. Mooi om te lezen is hoe meer Cara haar verdriet een plekje geeft, hoe meer ze de nieuwe mensen in haar leven leert kennen, een kans gaat geven en nieuwe relaties durft toe te laten.

Wat mij betreft een geslaagd debuut! Een mooi verhaal over verdriet, eenzaamheid, rouwverwerking, vriendschap en opnieuw (durven) beginnen. En dat allemaal in een leuke setting: een kostschool in het prachtige Zwitserland. Aanrader! Een mooie plus is dat het boek wordt afgesloten met het benoemen van enkele hulporganisaties voor rouwverwerking, depressie en suïcide.

Meer recensies van Famkeleest