Heftige thema's in originele misdaadroman

Famkeleest 08 september 2019
De Zweedse wethouder Jenny Svärd is opgelicht door haar ex-vriendin Amanda: ze heeft tweehonderdduizend kronen van haar gestolen en is daarna spoorloos verdwenen. Jenny roept de hulp in van Kouplan, een illegale immigrant die zegt privédetective te zijn. Kouplan gaat vervolgens op geheel eigen wijze op zoek naar Amanda.

Wensen staat vrij is het tweede deel in de Kouplan-serie, in totaal komen er 4 delen uit. De delen zijn goed los van elkaar te lezen, het eerste deel heb ik zelf ook nog niet gelezen. Kouplan heeft asiel in Zweden aangevraagd omdat hij gevlucht is uit Iran, hij was zijn leven daar niet meer zeker omdat hij als journalist over gevoelige onderwerpen schreef. Omdat zijn asiel is afgewezen moet hij 4 jaar zien te overbruggen voordat hij het opnieuw kan aanvragen. In deel één leren we Kouplan kennen waarin hij zichzelf als privédetective aanbiedt zonder papieren en zonder geld en zijn allereerste mysterie oplost. Deel één, De verdwenen dochter, is in Zweden tot het beste thrillerdebuut van 2015 uitgeroepen.

In Wensen staat vrij komen veschillende heftige onderwerpen aan bod die prachtig worden beschreven door Sara Lövestam. Kouplan voelt zich af en toe onveilig op straat door zijn illegale status, en dat wordt realistisch beschreven. Daarnaast is Kouplan een man, maar geboren in een vrouwenlichaam. Dit is een heftig onderwerp wat (naar ik weet) niet vaak in thrillers voorkomt. Kouplan moet dealen met zijn eigen ingewikkelde emoties omtrent zijn transitie en ook nog eens van de mensen om hem heen. Kouplans eenzaamheid (zijn familie is nog in Iran) en zijn onzekerheid zijn goed merkbaar in het verhaal en dit zorgt ervoor dat je helemaal wordt meegezogen in het verhaal.

Transseksualiteit is een onderwerp dat niet vaak voorkomt in thrillers of crime, dus vind het erg goed dat hier wel aandacht aan besteed wordt! Dit is een belangrijk onderwerp dat wat mij betreft wat meer aandacht verident in boeken en verhalen. Naast deze pittige onderwerpen is er ook ruimte voor hilariteit in de zoektocht naar Amanda. Kouplan is geen professionele detective en heeft zo zijn eigen aanpak.. Hij start zijn zoektocht zonder vooropgesteld plan en laat zich graag leiden door het spontane. De schrijfstijl van Sara Lövestam is vrij eenvoudig, wat ervoor zorgt dat je door het verhaal heen vliegt.

De auteur weet met veel inlevingsvermogen twee uitersten uit de samenleving te omschrijven: Jenny de welvarende wethouder tegenover Kopulan de illegale immigrant die weg moet duiken voor de politie. Wensen staat vrij is een originele misdaadroman met een aantal fijne plottwists. Lovestam heeft een realistische schrijfstijl, en maakt een aantal onderwerpen bespreekbaar, maar houdt het toch luchtig door af en toe een vleugje humor in het verhaal te verwerken. Zeker een grote aanrader!

Meer recensies van Famkeleest