Tragedie in een klein leven

Guy Doms 03 mei 2021 Hebban Recensent

Exact op haar verjaardag - vijftien maart – verscheen Toen liefde leven werd. Met deze debuutroman zet de Vlaamse Lisanne De Gendt (1995) haar eerste stoutmoedige stappen als auteur. Totaal ongeremd kruipt ze onder de huid van Laura Muitens, de ik-verteller.

Laura is een jonge twintiger die na haar studie niet precies weet wat ze wil bereiken. Ze mist een duidelijk toekomstbeeld. Bij haar komt het steeds neer op een ‘misschien’; de eeuwige twijfel laat Laura nooit los.
Dit alles vormt een schril contrast met het karakter van haar vriend Thomas; hij is helemaal overtuigd van de richting die hij heeft ingeslagen. Thomas beoogt een geslaagde loopbaan als acteur; een langdurige relatie en verlangt naar het vaderschap. Bij hem voelt Laura zich veilig geborgen. Aarzelend stapt ze langzaam mee in zijn levensdromen. Totdat ze voor een verschroeiende keuze komt te staan; een dilemma. Andermaal slaat de onzekerheid bij haar toe. Met verstrekkende gevolgen als resultaat.

‘Ik loop al zo lang weg dat ik niet meer weet welk pad ik heb gekozen. Ik weet dat jij weer rechtdoor rijdt, met een nieuwe copiloot. En ik gun je dat rechtlijnige pad. Ik weet alleen nog steeds niet hoe ik zelf het stuur moet nemen.’

Een studie Taal- en Letterkunde aan de universiteit van Gent heeft ze als verworven bagage in haar rugzak opgeborgen. Lisanne De Gendt houdt er evenwel een eigen stijl op na, waaraan je enigszins moet wennen. Ze is een hedendaagse schrijfster met pit, die tevens beschikt over een vlijmscherpe en toch attractieve pen. In Toen liefde leven werd stormt een lawine van gedachten en gebeurtenissen af op de nietsvermoedende lezer. Vooraleer het te realiseren, sta je reeds middenin de handel en wandel van Laura en Thomas. De twee protagonisten worden door de auteur krachtig uitgediept. Het duo krijgt eveneens ondersteuning van een scala aan personages.

‘Dikke tranen bengelen van je neus en glijden over mijn wimpers, ze vallen op je knieën. Op je kin verstrengelt een traan van mij zich met een traan van jou voordat ze zich samen te pletter storten.’

Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. Deze tekst prijkt zo nu en dan op een geboortekaartje. Na het lezen van het boek ga je hoogstwaarschijnlijk concluderen dat voorspoed zeker niet de naam Laura draagt. Hier verder over uitweiden zou het leesplezier bederven. De roman bevat een - bij momenten hartverscheurend en herkenbaar – verhaal, waarin thema’s zoals complexe liefdesrelaties, perspectieven van jongvolwassenen en daarmee gepaard gaande emoties centraal staan. Klaar voor een portie dramatiek? Een mokerslag op het lezershoofd is je welverdiende beloning. Toen liefde leven werd is een tragedie in een klein leven.

Meer recensies van Guy Doms