Expats op de vlucht

Herman Scheeper 06 september 2020
Al snel na de aankomst van Julia en Paul in Singapore komt hun relatie onder druk te staan. Paul gaat volledig op in zijn financiële zaken, die met enige geheimzinnigheid zijn omgeven. Julia heeft haar loopbaan als marketing expert moeten staken; zij wil geen deel uitmaken van de verveelde vrouwen die hun dag voornamelijk aan het zwembad doorbrengen in de luxueuze, besloten huisvesting van de expats. Zich door Paul verwaarloosd voelend leeft zij zich uit in een voyeuristisch, sensueel spel met haar overbuurman. Onverwacht raakt zij via haar Filipijnse hulp in een wespennest van kinder- en vrouwenhandel met gruwelijk misbruik. Gelijkertijd komt zij op het spoor van frauduleuze handelingen van partner Paul.
De auteur weet de spanning goed op te bouwen met het weergeven van de lust, angst, schuldgevoel ,wantrouwen en speurzin van Julia. Zij laat de ups en downs van de besloten gemeenschap van expats zien, waar het materialisme de leegheid van het bestaan niet kan verhullen.. Je krijgt ook een duidelijk beeld van de rechteloosheid van de meisjes, gerekruteerd uit armoedige milieus, die het huishoudelijk werk doen en op de kinderen passen. De geschiedenis in het boek "Lichter dan ik" is helaas nog altijd werkelijkheid.
Het is een thriller met allure.

Meer recensies van Herman Scheeper