stedenreis klas 4 wreed verstoord

hijvannederlands 06 oktober 2020
Margje Woodrow laat blijken middels een aansprekende, vlotte schrijfstijl en haar taalgebruik midden tussen haar publiek te staan. Door de verhaallijnen elkaar in korte fragmenten snel op te laten volgen, blijft het tempo er flink in en wordt de lezer voortdurend gestimuleerd verder te lezen. Ook Fake trip weet flink te boeien en de lezer voortdurend te prikkelen om na te denken over het vervolg van het verhaal. Bovendien wordt de opmerkzaamheid van de lezer meermaals op de proef gesteld om te ontdekken welke relaties in het boek fake en welke echt zijn. Door gebruik te maken van meerdere perspectieven zijn de ontwikkelingen prima te volgen.

Fake trip beleef je door de ogen van de hoofdpersonen Demi en Billy, die met de vierdejaars leerlingen van hun school op stedenreis naar Barcelona gaan. Daarnaast spelen nog twee geheimzinnige personages een bijzondere rol. Al voor het vertrek zit de spanning er flink in, doordat één van de docenten niet komt opdagen. Nadat er in Barcelona een flink incident plaatsvindt en de onderlinge spanningen hoog oplopen, kom je beetje bij beetje achter de geheimen van zowel hoofdrolspelers als medespelers. Pas na een verrassende ontknoping blijkt of het ooit nog goed zal komen.

Fake trip is weer een zeer spannende jeugdthriller en het zou mij niet verbazen wanneer het volgend jaar genomineerd zal worden voor de Prijs van de Jonge Jury.

Meer recensies van hijvannederlands