Historische roman over een boeiende tijd

Het boek speelt in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Destijds woont de zeventienjarige Sari met haar conservatieve familie in Zeeland. Ze voelt zich niet goed bij de conventionele rollen die haar ­autoritaire vader en onderdanige moeder en zus aannemen en ligt regelmatig met ze overhoop. Sari raakt onbedoeld zwanger en de boel escaleert. Ze wordt gedwongen door haar ouders om haar dochter ter adoptie af te staan, vervolgens wordt de hele gebeurtenis doodgezwegen. Sari is er kapot van en vertrekt uiteindelijk naar het dynamische Amsterdam. Daar komt ze ­terecht tussen de provo’s en de Dolle ­Mina’s. Ze krijgt er vrienden die zich bezig houden met het kraken van huizen, protesteren, discussiëren over colleges en opkomen voor hun rechten.

Het verhaal van Sari is boeiend beschreven door Marlies, in makkelijk te bevatten korte zinnen en het leest makkelijk weg. Fijn ook dat er veel historische feiten in het verhaal verwerkt zijn. Hierdoor lees je over vrouwenrechten en hoe men in die tijd streed voor gelijke rechten.
Sari maakt in het boek echt een ontwikkeling door. Ze is opgegroeid in een conservatieve omgeving. In Amsterdam is ze dan ook eerst heel erg op haar hoede. Gaandeweg leert ze haar eigen beslissingen te nemen en vindt ze haar eigen weg in het leven. De telefoongesprekken die ze met haar moeder voert zorgden dat ze ging nadenken vooral ook omdat ze in Amsterdam ziet dat het ook heel anders kan.
Opvallend vond ik het dat twee maal in haar leven een kerstdiner een omslag veroorzaakte. De eerste keer eind jaren 60 stapt ze op en vertrekt naar Amsterdam. De tweede keer in 1986. Door een onverwachte gast bij het diner vallen veel dingen op hun plek en wordt alles verteld wat verteld moet worden. Hopelijk zorgt dat ervoor dat Sari haar 'barsten' accepteert. Ik vond dat een mooie afsluiting van het verhaal uiteindelijk was het cirkeltje rond.

Meer recensies van ikkebenhet Diana