Ontroerend verhaal

Ilse Meihuizen 01 oktober 2020
Dankzij het selfpub cafe kon ik Waarom moet ik u tegen jou zeggen lezen in ruil voor een recensie.

Het boek gaat over Minnie, een voor de 2e wereldoorlog geëmigreerde Duitse die getrouwd is met Douwe, een verzetstrijder. Afwisselend lees je vanuit het perspectief van Minnie, die probeert haar kinderen goed op te voeden en überhaupt te voeden en Douwe die zijn vrouw maar ook zijn verzetsgroep probeert te beschermen door zoveel mogelijk te zwijgen.
Dit zwijgen maakt dat Minnie wantrouwend wordt en haar man verdenkt van vreemdgaan.

Beide personages waren voor mij echt. Je begreep van beide kanten de twijfels , de moeilijkheden en het onbegrip die door de angst van 5 lange oorlogsjaren waren ontstaan in combinatie met alle tekorten die er waren.

Het boek bestaat uit 2 delen. Het eerste deel zijn de laatste oorlogsmaanden en heel kort na de bevrijding.
Het tweede deel volgt Minnie in de rest van haar leven en de schuldgevoelens die ze haar hele leven bij zich heeft moeten dragen.

De hoofdstukken zijn kort en daardoor leest het verhaal vlot weg. Het geeft een heel ander inkijkje in de oorlog dan andere oorlogsboeken doordat Minnie een Duitse is en ze dus heen en weer wordt geslingerd in haar gevoel over Duitsland, maar ook omdat ze door de Nederlandse inwoners niet meer erkend word omdat ze Duitse is.

Ik kan dit boek alleen maar aanraden omdat het een weer heel andere kijk geeft op de oorlog.

Meer recensies van Ilse Meihuizen