Veel meer/minder dan een thriller

Inge68 04 juni 2023
Liever het bloed wordt gepromoot als een thriller van de hand van een Nieuw-Zeelandse auteur, met Maori-roots en dat is het ook, maar het boek is veel meer dan dat.

Het boek vertrekt van een oude foto, genomen in de begindagen van de kolonisatie van Nieuw-Zeeland, om vervolgens een sprong te maken naar de huidige tijd. Hier volgen we Hana Westerman, een inspecteur van Maori-origine. Hana is een sterke, alleenstaande vrouw die haar mannetje weet te staan binnen het politiekorps van Auckland. Wanneer Auckland wordt opgeschrikt door een serie, ogenschijnlijk los van elkaar staande moorden, wordt Hana betrokken bij de zoektocht naar de moordenaar. In deze zoektocht komen haar overtuigingen als politievrouw in conflict met haar opvoeding en cultuur. De tweestrijd waarmee Hana kampt, wordt door de auteur goed uitgewerkt.

Vanuit het standpunt van Hana, maar evenzeer vanuit het standpunt van de moordenaar, neemt de auteur ons mee in de geschiedenis van de kolonisatie van Nieuw-Zeeland en doorheen de cultuur van de Maori. Zo wordt dit boek naast een thriller, waarin een inspecteur op zoek gaat naar een moordenaar, ook een verkenning van Nieuw-Zeeland en een kennismaking met de Maori-cultuur. Zelf vond ik dit een erg boeiende mix én een meerwaarde, maar voor de spanningsboog waren deze culturele intermezzo’s een minder goede zaak. Wie minder interesse heeft in Nieuw-Zeeland en op zoek is naar een ijzingwekkende thriller, blijft met dit boek wellicht wat op zijn honger zitten.

Vandaar dat dit boek tegelijk meer, maar ook minder dan een thriller is.

Meer recensies van Inge68