Reconstructie van een zoektocht

Inge68 24 februari 2024
In 1967 wordt een twee-eiige tweeling afgestaan voor adoptie. De twee meisjes worden elk door een ander gezin geadopteerd. Pas wanneer zij 21 jaar worden, komt de waarheid aan het licht. De onthulling van dit pijnlijke geheim vormt het begin van een jarenlange zoektocht, eerst naar elkaar en vervolgens naar hun biologische ouders.
In dit boek reconstrueert van Baars de zoektocht van Aaf en Annemarieke. Naast de praktische obstakels waarmee de vrouwen geconfronteerd worden, beschrijft ze ook de gevoelens die het leggen van de puzzel van hun afkomst bij hen opwekt. Dit gebeurde naar mijn gevoel iets te expliciet: jaloezie, medelijden enz. worden gewoon benoemd, terwijl je dit ook kan insinueren en zo meer ruimte voor interpretatie bij de lezer laat.

Hoe ongelooflijk het verhaal ook klinkt in onze huidige tijd, het verhaal van de De ondoelden is waargebeurd.
Het is een verhaal dat het zeker verdient om verteld te worden, al was de uitwerking voor mij iets te afstandelijk en werd ik nooit echt meegesleept in het verhaal.

Meer recensies van Inge68