Is alle liefde grenzeloos?

Ingrid Do 05 april 2021
In het begin van de jaren negentig woont Julia samen met haar zoontje Omar en haar man Mohsen, een Iraanse zakenman, in Engeland. Julia heeft haar nare jeugd met een liefdeloze moeder achter zich gelaten en is nu intens gelukkig met haar gezin. Zodra haar schoonfamilie vanuit Iran komt, verandert haar leven volledig.

Het verhaal is intens en confronterend. De proloog zet direct de toon en zorgt voor spanning. Gedurende het verhaal wordt de moeizame, liefdeloze relatie tussen Julia en haar moeder steeds duidelijker en het is pijnlijk om te lezen hoe een moeder haar dochter behandeld "Liefde was voor mij onbekend terrein, een begrip zonder inhoud." Vanaf het moment dat ze Mohsen ontmoet, kan ze haar geluk niet op. "Die dag sloeg ik een bladzijde om, was ik zelfs in staat het boek van mijn jeugd dicht te slaag." Door de terugblikken naar haar jeugd wordt de relatie met haar man ook steeds inzichtelijker. De relatie blijkt niet gelijkwaardig te zijn, maar verslechterd enorm als zijn familie naar Engeland komt. Het boek laat een beeld zijn hoe het kan gaan als de schoonfamilie zich bemoeit met het huwelijk van hun moslimzoon met een westerse vrouw. En het geeft ook de problemen aan waar een verwesterde moslimman mee te maken kan krijgen. Daarnaast leef je mee met de onzekerheid en radeloosheid van Julia als haar zoontje Omar is verdwenen . "Hoe overtuig je iemand ervan dat hij gek is zonder de verdenking over jezelf af te roepen dat jij degene bent die gek is?" Het boek schreeuwt om een vervolg. Ik voelde mee met Julia, niet alleen omdat ze haar zoon kwijt is, maar zeker ook vanwege de liefdeloze jeugd die ze heeft gekend. De liefde die ze voor haar zoon voelt, is zo anders dan de liefde die ze heeft ontvangen.

Voor de leesclub van Zomer & Keuning mocht ik dit boek lezen.

Meer recensies van Ingrid Do