Cybercrime of actualiteit?

Janneke van Geertruy 29 februari 2020
De macht van K. is de debuutthriller van de Nederlandse Jens Vern. Jens Vern is het pseudonym van de in 1974 geboren Sander Verheijen die op persoonlijke titel al eerder debuteerde met Ik kan er net niet bij. Verheijen heeft zijn sporen in de wereld van het boek al ruimschoots verdiend, hij werkte eerder als redacteur voor Unieboek, richtte Crimezone.nl op en stond aan de wieg van Hebban.

Tim Visser is barman in een expat-bar in Den Haag. Wanneer hij op een avond drankjes staat te maken staat Emily Green ineens voor zijn neus. Hij raakt geïntrigeerd door Emily maar haar vinden blijkt een moeilijke opgave te zijn.

We gaan terug in de tijd. Tim Visser blijkt de Amerikaanse Tim Turner te zijn en aan het begin te staan van een droomcarrière bij The Keeler Company. Alles gaat van een leien dakje en Tim zet nergens vraagtekens bij. Dit verandert wanneer hij iemand ontmoet die zichzelf 'de Vriend' noemt. Tim komt er achter dat TKC niet is wat het lijkt en dat de Vriend gelijk heeft. Tim slaat op de vlucht en komt via IJsland terecht in Nederland waar hij een nieuwe identiteit aanneemt.

Ook Emily haar verleden is verweven met The Keeler Company en ook zij is op de vlucht. Wanneer Tim en Emily elkaar uiteindelijk terugvinden na die ene avond in de expat-bar begint het avontuur pas net. Zijn ze wel veilig in Nederland of heeft The Keeler Company ze in het vizier?

Vern heeft De macht van K. enorm realistisch neer weten te zetten. De personages zijn geloofwaardig opgebouwd: menselijk tot op het bot wat zich voornamelijk uit in hun besluitvaardigheid. De dilemma's waar ze voor komen te staan worden niet allemaal politiek correct ingevuld maar ook echt gevoed door menselijkheid en emoties. Ook de belangrijkste antagonist is zeer menselijk te noemen. Deze personages dragen het verhaal op een realistische manier: het is een actueel onderwerp, het zou zomaar werkelijkheid kunnen worden.

De spanning wordt hoog gehouden door Vern. Het is geen bloedstollende spanning maar een onderhuidse, psychologische spanning die je op het puntje van je stoel houdt. Van voor naar achter is De macht van K. een goed geslaagd, spannend thrillerdebuut te noemen!

Meer recensies van Janneke van Geertruy