Kraanvogels tellen

jody-bakker 27 juni 2020
‘Niemand zoals hij’ gaat over de zoektocht naar geluk. Voor Renke, twintiger en wonend in Zoetermeer, is het glashelder dat zij haar geluk niet gaat vinden in die saaie kantoorbaan. Ze haalt veel voldoening uit het werken aan haar blog. Ook haar persoonlijke sociale leven speelt zich deels online af. Ze heeft last van een knagend -en voor velen herkenbaar- gevoel: is dit alles?

Ze wordt door haar opa Pieter gestimuleerd om Nederland even achter zich te laten om naar Japan te gaan. Daar is haar opa al. Hij heeft Nederland achter zich gelaten, nadat hij van zijn dokter de diagnose ALS kreeg. Hij wil in Japan een aantal wensen laten uitkomen. Zijn dagboekfragmenten stuurt hij naar zijn kleindochter Renke op. Hij nodigt haar uit om ook naar Japan te komen. Kan hij haar helpen om de weg naar duizend kraanvogels -het Japanse symbool van geluk- te vinden?

In het boek volgen we Renke, zij ontvangt de dagboekfragmenten van opa Pieter. Op die manier wordt ook zijn verhaal verteld. Gezamenlijk tonen ze de veerkracht waarmee ze de strijd aangaan met oude familieruzies, een slepende ziekte, twijfel en angst. Dit alles uiteraard in de context van een fascinerend hedendaags Japan.

Een geslaagd debuut van Lucia van den Brink!

Meer recensies van jody-bakker