Ingenieus vlechtwerk

Jos Josso 08 april 2021
Beter dan haar vorige boek, maar lang niet zo goed als haar eerste De Krijtman. In de Anderen gebeuren raadselachtige dingen, maar ondanks die raadselachtigheid ga ik er (een heel eind) in mee. Gabe is al jaren op zoek naar zijn dochter. Hij is er van overtuigd dat ze nog leeft, want vlak voor hij naar huis belde en iemand van de politie aan de lijn kreeg met de mededeling dat er iets ernstigs was gebeurd met zijn vrouw en dochter, reed hij immers nog achter een auto aan waarin zijn dochter zat!
Tudor vlecht weer veel verhaallijnen en mogelijke en onmogelijke verrassingen in haar boek. Beter dan in haar vorige boek, De Terugkeer, werkt ze veel lijnen uit, maar ook hier blijven er zaken haken waarvan ik me afvraag hoe geloofwaardig ze zijn. Je moet echt een bijzonder eind met haar mee willen gaan om alles voor zoete koek te slikken. Bestaan er zulke schoonouders bijvoorbeeld? Ook werkt ze wederom lang niet alle verhaallijnen uit. Moeten Gabe en Kate nu de rest van hun leven voor hun veiligheid vrezen omdat er nog een gevaarlijke gek rondloopt die het eerst had aangelegd met de zus van Kate? Het toeval speelt ook een grote rol, maar zoals gezegd, vooruit, daar doe ik niet moeilijk over. Het idee van De Anderen is fraai en ik vraag me eerlijk gezegd af of een dergelijke organisatie niet daadwerkelijk bestaat.
Louis van Beek heeft het boek weer uitstekend voorgelezen en de combinatie van verhaal en verteller hebben me weer een aantal aangenamen uren opgeleverd. Voor Louis van Beek vijf *****.

Meer recensies van Jos Josso